عقرب 25, 1395 19:06 Asia/Kabul
  • گزارش خبری ؛ مردم ایالتهای آمریکا به دنبال استقلال

مردم ایالت های کالیفرنیا، اورگان، نوادا و واشنگتن در اعتراض به پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به دنبال استقلال و جدا شدن از این کشور هستند.

 در فراخوان جدایی کالیفرنیا از آمریکا درخواست شده است در شهرهای این ایالت در سال 2018 همه پرسی برگزار شود، تا در صورت رأی مثبت، کالیفرنیا یک کشور مستقل از آمریکا شود. کالیفرنیا پایگاه اصلی دموکراتها به شمار می آید و برای مردم این ایالت و ایالات غربی آمریکا که از شکست هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری شوکه و ناراحت هستند، این موضوع اولویت دارد . بر این اساس، برخی گروههای استقلال طلب در کالیفرنیا موضوع "کالگزیت" (جدایی کالیفرنیا از آمریکا) را در روزهای اخیر مطرح کرده اند. فعالان در ایالت کالیفرنیا اعلام کردند، این ایالت سالانه به علت باقی ماندن در آمریکا شانزده میلیارد دلار را از دست می دهد و بار سنگین مالیات را بر دوش می کشد.

در همین حال، برخی از نخبگان علمی "سلیکون ولی" در آمریکا در حال راه اندازی کمپینی برای استقلال ایالت کالیفرنیا در واکنش به انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری این کشور هستند. درهٔ سیلیکون (Silicon Valley) نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ سانتا کلارا کالیفرنیا آمریکا است و شهرت آن به دلیل قرار داشتن مقر شرکت های گوگل ، فیس بوک و توییتر در این منطقه‌ است.

جدا شدن کالیفرنیا از آمریکا، این کشور را از دو هزار و چهارصد وشصت میلیارد دلار درآمد مالیاتی و درآمدهای دیگر منابع این ایالت، محروم خواهد کرد.

به دنبال پیروزی دونالد ترامپ، بیشتر شهرهای آمریکا با اعتراض های مردمی روبه رو شد و برخی ایالتها همچون اورگان ، نوادا ، واشنگتن و کالیفرنیا ضمن راه اندازی کمپین هایی برای حمایت از طرح جدا شدن و استقلال طلبی، خواهان پیوستن به کانادا نیز شده اند. پایگاه اینترنتی مهاجرت کانادا با سیل درخواست اتباع آمریکایی مواجه شده که قصد دارند مقیم آن کشور شوند و در چند روز گذشته، سایت وزارت مهاجرت کانادا برای ساعاتی به علت هجوم آمریکایی ها برای زندگی در آن کشور از دسترس خارج شده بود.روزنامه آمریکایی "یو اس ای تودی" در شماره روز دوشنبه خود در این باره نوشت، تگزاس نیز به دنبال طرح جدایی از آمریکاست و برخی از شهروندان تگزاسی هم در توییتر، کمپین تگزیت (خروج تگزاس از آمریکا) را راه اندازی کرده اند. دعوت به جدایی ایالت های کالیفرنیا ، تگزاس ، اورگان ، نوادا و واشنگتن از آمریکا، بازتاب گسترده ای نیز در شبکه های اجتماعی داشته است و فعالان استقلال طلب مردم را به حمایت از آن تشویق می کنند.

دونالد ترامپ در پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که 8 نوامبر برگزار شد، توانست با کسب 290 رأی الکترال در برابر 228 رأی الکترال، رقیب دمکراتش هیلاری کلینتون را پس از دو سال کارزار سخت و پر حاشیه انتخاباتی، شکست دهد و چهل وپنجمین رئیس جمهوری آمریکا شود. اکنون به دنبال پیروزی ترامپ در آمریکا زمزمه های استقلال طلبی در ایالت های مختلف این کشور با صدایی بلندتر به گوش می رسد. 

 

کلیدواژه