واشنگتن:تحقیقات دیوان کیفری بین المللی درمورد نیروهای آمریکایی در افغانستان موجه نیست
(last modified 1395-08-26T06:05:30+00:00 )
عقرب 26, 1395 10:35 Asia/Kabul
  • واشنگتن:تحقیقات دیوان کیفری بین المللی درمورد نیروهای آمریکایی در افغانستان موجه نیست

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد تحقیقات دیوان کیفری بین المللی درباره جنایات جنگی احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان « موجه و مناسب » نیست.

به گزارش رایو دری، وزارت امور خارجه آمریکا این موضوع را پس از آن اعلام کرد که دادستان های دیوان کیفری بین المللی اعلام کردند دلایلی را برای انجام دادن چنین تحقیقاتی پیدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، الیزابت ترودئو سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت آمریکا اساسنامه رم را که مربوط به دیوان کیفری بین المللی است تصویب نکرده است و بر این اساس نمی تواند تحت پیگرد این دادگاه قرار گیرد. 

وی افزود آمریکا از یک نظام قضائی محکم برخوردار است و می تواند به چنین شکایاتی رسیدگی کند.

ترودئو در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد آمریکا به قانون جنگ کاملا پایبند است. ما گمان نمی کنیم تحقیقات دیوان کیفری بین المللی درمورد اقدامات نیروهای آمریکایی در افغانستان موجه و مناسب باشد.

این اظهارات ترودئو پس از آن مطرح شد که دادستان های دیوان کیفری بین المللی در گزارشی اعلام کردند دلایلی منطقی وجود دارد که می توان گفت نیروهای آمریکایی در سال های 2003 و 2004 دست‌کم 61 زندانی را در افغانستان و 27 زندانی را نیز در مراکز بازداشت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) در جاهای دیگر شکنجه کرده اند.