قوس 27, 1400 08:51 Asia/Kabul
  • اومیکرون، بزرگترین تهدید برای سلامت جهانی
    اومیکرون، بزرگترین تهدید برای سلامت جهانی

وزرای بهداشت کشورهای گروه هفت اعلام کردند، سویه اومیکرون ویروس کرونا، با گسترش سریع، بزرگترین تهدید برای سلامت عمومی جهانی است.

به گزارش رادیو دری به نقل از واشنگتن پست، مقامات ارشد بهداشت گروه هفت( متشکل از آمریکا، بریتانیا، کانادا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتحادیه اروپا)، روز جمعه بر اهمیت دریافت واکسن های تقویت کننده و تاکید بر مداخلات غیردارویی (NPI) تاکید کردند.

بریتانیا که در حال حاضر ریاست گروه هفت را بر عهده دارد، اعلام کرد: وزرا که عمیقا از افزایش موارد مبتلایان نگرانند، توافق کردند که این تحولات به عنوان بزرگترین تهدید فعلی برای سلامت عمومی جهانی در نظر گرفته شود و مهم‌تر از همه، در زمینه نظارت و تبادل داده‌ها بایکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز اخیراً با توجه به نزدیک شدن به زمستان نسبت به بیماری شدید و مرگ آور برای افراد واکسینه نشده هشدار داد.

تاکنون تنها سه سویه کووید که توسط مبادله ژن‌ تولید شده اند، ثبت شده‌ است. در عوض ویروس کووید-۱۹ بیشتر به جهش‌های تصادفی برای تولید سویه های بیشتر متکی است.

اومیکرون در حال حاضر تنها دو هفته پس از مشاهده در بریتانیا، سویه غالب درلندن است و کارشناسان تخمین می‌زنند که تا سال جدید میلادی اومیکرون سویه اصلی کووید در این کشور خواهد بود.

محققان آفریقای جنوبی اواخر نوامبر گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. این سویه تاکنون در ۷۷  کشور شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد.

سرعت بالای شیوع سویه اومیکرون در جهان

کلیدواژه