جدی 08, 1400 14:41 Asia/Kabul
  • سازمان جهانی بهداشت: خطر اومیکرون بسیار بالاست
    سازمان جهانی بهداشت: خطر اومیکرون بسیار بالاست

سازمان جهانی بهداشت در پی افزایش ۱۱ درصدی شمار جهانی مبتلایان به کووید-۱۹ نسبت به هفته گذشته، خطر ناشی از سویه اومیکرون را بسیار بالا توصیف کرد.

به گزارش رادیو دری، سازمان جهانی بهداشت در به‌روزرسانی  گزارش هفتگی همه گیری کووید-۱۹  امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: اومیکرون به سویه غالب در چندین کشور بدل شده است؛ کشورهایی که پیش از این سویه دلتا در آنها نوع غالب بود.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شواهد نشان می‌دهد که اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا با سرعت بیشتری گسترش می یابد و  در دو تا سه روز شمار مبتلایان به آن چند برابر می شود؛ این وضعیت به ویژه در برخی کشورها از جمله بریتانیا و آمریکا دیده شده به گونه ای که در مدت کوتاهی به سویه غالب در این کشورها بدل شده است.

دانشمندان بر این باور هستند که گسترش سریع این سویه به دلیل توانایی اومیکرون در فرار از سیستم ایمنی بدن و افزایش ذاتی سرایت پذیری آن است.

با این حال  سازمان جهانی بهداشت کاهش ۲۹ درصدی موارد مشاهده شده در آفریقای جنوبی را تائید کرده است؛ کشوری که برای نخستین بار شناسایی این سویه را در  ۲۴ نوامبر به سازمان جهانی بهداشت گزارش داد.

بنابر آمار تارنمای اطلاع رسانی «ورد اُمترز» (worldometers)  شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از  ۲۸۰ میلیون نفر گذشت و به رقم ۲۸۳ میلیون و ۲۲۳هزار نفر رسید.

در همین حال، آمریکا با بیش از ۵۴ میلیون مبتلا به کووید-۱۹ و بیش از ۸۴۲ هزار جان باخته، کانون شماره یک شیوع کرونا در جهان به شمار می رود.

اومیکرون هزاران پرواز کریسمسی را در جهان لغو کرد

کلیدواژه