جدی 20, 1400 17:38 Asia/Kabul
  • سرنگونی دولت، هدف اصلی ناآرامی ها در قزاقستان
    سرنگونی دولت، هدف اصلی ناآرامی ها در قزاقستان

وزیر خارجه قزاقستان هدف اصلی ناآرامی های این کشور را کودتا و سرنگونی دولت اعلام کرد.

به گزارش  رادیودری، «ارلان کارین» وزیر امورخارجه قزاقستان گفت: «ما با یک حمله تروریستی ترکیبی  با هدف بی ثباتی و کودتا رو به رو هستیم.»

ارلان کارین در گفت و گو با شبکه خبری ملی «خبر ۲۴» افزود: توطئه ای از سوی افرادی در داخل و خارج کشور صورت گرفت که جدا از گروه های تروریستی بودند و سواستفاده از اطلاعات نیز اتفاق افتاده بود. وزیر خارجه قزاقستان تصریح کرد که درست نیست اتفاقات روزهای اخیر را تلاشی برای انجام انقلابی رنگی و یا انقلاب مخملی بدانیم زیرا چنین سناریوهایی در قزاقستان بی اثر می باشند و کشور را به سمت شرایطی ویژه می برند. 

 ارلان کارین در ادامه افزود: کشورمان مقاومت کرد و اقدامات قاطعانه رئیس جمهوری برنامه هایی که برای بی ثباتی ترتیب داده شده بود را نقش برآب کرد. ازجمله برنامه های موثر، دعوت رئیس جمهوری از صلح بانان سازمان پیمان امنیت جمعی بود. شرایط بسیار بحرانی بود بنابراین لازم بود تا تصمیماتی  قاطعانه و سخت گرفته شود. همکاری نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تمامی نقشه ها برای بی ثباتی  را خنثی کرد. بنابراین از آنها سپاسگزاریم. 

گفتنی است که از دوم ژانویه تظاهراتی در مناطق غربی قزاقستان و در مخالفت با افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد. این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله آلماتی رسید و به شورش و ناآرامی و حملات مسلحانه به سازمان‌های حکومتی تبدیل شد که مقامات قزاقستان را بر آن داشت تا در تمامی مناطق کشور حالت آماده‌باش اعلام کنند.

طبق شواهد موجود، درگیری‌ها و بحران اخیر در قزاقستان ناشی از دخالت کشورهای بیگانه‌ای است که در پی ایجاد ناامنی و انقلاب‌های مخملی و رنگی در این کشور هستند.

اجلاس مجازی سران کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی درباره قزاقستان

کلیدواژه