مخالفت مجلس آمریکا با فروش هواپیماهای تجاری به ایران
(last modified 1395-08-28T06:09:32+00:00 )
عقرب 28, 1395 10:39 Asia/Kabul
  • مخالفت مجلس آمریکا با فروش هواپیماهای تجاری به ایران

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت این کشور نمی تواند، با ایران درباره فروش هواپیماهای تجاری وارد معامله شود.

بدین ترتیب، همه موافقتنامه های دولت اوباما در خصوص صدور مجوز فروش هواپیماهای تجاری  به ایران ناکام خواهد شد. ارزش قرارداد فروش این هواپیماها می توانست به صورت بالقوه، به چندین میلیارد دلار بالغ شود.

به گزارش آسوشیتد پرس، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این رای گیری با 243 رای موافق در برابر 174 رای مخالف، طرح مذکور را مورد تصویب قرار دادند که بر اساس آن، وزارت خزانه داری آمریکا از صدور مجوز لازم برای بانک های آمریکایی جهت تکمیل تراکنش های مالی (مربوط به فروش هواپیماهای تجاری به ایران) منع خواهد شد.

این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا، در مخالفت با تصمیم ماه سپتامبر وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر صدور مجوز برای شرکت های بویینگ و ایرباس جهت فروش هواپیما به تهران شمرده می شود. این طرح اکنون باید موافقت سنای آمریکا را نیز جلب کند. پیش بینی می شود دموکرات های سنا به شدت با تصویب چنین طرحی مخالف کنند. همچنین می توان تقریبا با قطعیت اعلام کرد اگر این طرح به میز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برسد، وی آن را وتو خواهد کرد.

ارزش موافقتنامه های فروش و اجاره این هواپیماهای تجاری به ایران، که می تواند بیش از 200 فروند هواپیما را شامل شود، بالغ بر چندین میلیارد دلار است.

این درحالی است که توافق هسته ای ایران با کشورهای قدرتمند جهان، باعث پایان یافتن تحریم های اقتصادی بین المللی علیه تهران شد، و به طور خاص شرایط خرید این هواپیماها و قطعات یدکی را برای ایران فراهم کرد.

 

کلیدواژه