دلو 02, 1400 09:14 Asia/Kabul
  • ادعای جدید وزیر خارجه آمریکا درباره برجام
    ادعای جدید وزیر خارجه آمریکا درباره برجام

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای روس خود بدون اشاره به خروج غیرقانونی واشنگتن از برجام، ادعای جدیدی را درباره این توافق هسته ای مطرح کرد.

به گزارش رادیو دری، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه بعد از گفت‌ و گو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در ژنو ادعا کرد، هنوز پنجره‌ ای برای بازگشت به برجام وجود دارد اما اگر در چند هفته آینده توافقی در مذاکرات وین حاصل نشود، بازگشت به این توافق هسته ای غیرممکن است.

ادعای بلینکن در حالی مطرح شده است که آمریکا یک سال پس از آغاز اجرای برجام، کارشکنی و بدعهدی‌های خود را در قبال این توافق هسته ای آغاز کرده و در سال 2018 به طور غیرقانونی از برجام خارج شده است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از27 دسامبر2021 /6 جدی 1400 آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند.

راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است.

درحالی که روسیه و چین از خواسته های منطقی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند، گفته می‌شود که غربی‌ها در میز مذاکره دائما رویکرد متغیری را در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب می‌کنند.

این روزها مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی برای طرف‌های غربی رسیده و ضروری است که با برداشتن گام‌های معنادار و اقدام محور تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

 بلینکن: خروج از برجام بدترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا بود

کلیدواژه