دلو 30, 1400 14:15 Asia/Kabul
  • تاکید ناتو بر حل دیپلماتیک بحران اوکراین
    تاکید ناتو بر حل دیپلماتیک بحران اوکراین

با گذشت دو ماه از جنجال رسانه ای غرب علیه روسیه، ناتو بر تمایل رهبران و متحدان اروپایی برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک به منظور حل‌وفصل بحران اوکراین تاکید کرد.

اوضاع امنیتی اوکراین در روزهای اخیر بحرانی شده است. غربی ها همچنان با اشاره به حضور نظامیان روس در مرز اوکراین و جنجال رسانه ای، احتمالِ حمله روسیه به اوکراین را مطرح کرده وموجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

به گزارش رادیودری، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در صفحه توییترش با اشاره به تماس با «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران کشورهای فراآتلانتیک نوشت: ما به تلاش‌های خود برای پیشبرد دیپلماسی ادامه می‌دهیم.

مقام ارشد ناتو با ادعای تجاوز روسیه، درباره هزینه بالای این روند هشدار داد.

دبیر کل ناتو علاوه بر گفت‌وگو با بایدن، در کنفرانسی ویدیویی با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا، «اورزولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، «ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا، «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا، «آندری دودا» رئیس‌جمهوری لهستان و «کلاوس یوهانیس» رئیس‌جمهوری رومانی تبادل نظر کرد.

شرکت‌کنندگان در این تماس ویدیویی مدعی شدند،  افزایش حضور نظامی روسیه در اوکراین و اطراف آن، با وجود تاکید مسکو برای عقب‌نشینی، ادامه می‌یابد. روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

روسیه تضمین ها و درخواست‌های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه معتقد  است که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود را در اروپای شرقی متوقف کند.

تشدید وخامت اوضاع در شرق اوکراین و چشم انداز درگیری های گسترده

کلیدواژه