بورل: اتحادیه اروپا به اتفاق آرا با تحریم روسیه موافقت کرد
(last modified 1400-12-04T04:30:59+00:00 )
حوت 04, 1400 09:00 Asia/Kabul
  • بورل: اتحادیه اروپا به اتفاق آرا با تحریم روسیه موافقت کرد
    بورل: اتحادیه اروپا به اتفاق آرا با تحریم روسیه موافقت کرد

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه سه‌شنبه گفت: این اتحادیه به اتفاق آرا با بسته تحریم‌های جدیدی روسیه موافقت کرده است. 

دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوهانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال 2014 پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب استقلال جمهوری‌های «دونستک» و «لوهانسک» را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش مختلف دولتمردان و مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه و موجب افزایش تنش‌های بین مسکو و کی‌یف شد. 

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار نظامیان روسیه در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری (2022) را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند.

به گزارش رادیو دری، بورل که پس از نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد مدعی شد که این تحریم‌ها آسیب زیادی به روسیه وارد خواهد کرد.

بورل گفت: «این تحریم‌ها 27 فرد و نهاد را که در نقض حق حاکمیت اوکراین نقش داشتند، هدف قرار می‌دهد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «این تحریم‌ها توانایی روسیه برای رسیدن به بازارهای مالی را هدف قرار داده است».

وی گفت: «نیروهای روسیه در حال حاضر در اراضی اوکراین هستند و این به معنای لغو توافق‌های مینسک است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «اروپا در مقطع زمانی بسیار خطرناکی قرار دارد».

همچنین رؤسای کمیسیون اروپا و شورای اروپا با «غیرقانونی و غیرقابل قبول» اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، گفته بودند که بروکسل روز سه شنبه اولین بسته تحریمی را علیه روسیه ارائه خواهد کرد.

روابط غرب و مسکو از سال 2014 در چهار محور گسترش نفوذ نظامی ناتو به ویژه آمریکا نزدیک روسیه و در شرق اروپا، بحران اوکراین، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014  تاکنون مجموعه ای از تحریم های اقتصادی و مالی ضد روسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است. ­

پوتین دستور ورود ارتش روسیه به دونتسک و لوگانسک را صادر کرد

کلیدواژه