حوت 06, 1400 16:52 Asia/Kabul
  • نیروگاه هسته ای چرنوبیل تحت کنترل نیروهای روسیه
    نیروگاه هسته ای چرنوبیل تحت کنترل نیروهای روسیه

وزارت دفاع روسیه از انهدام تجهیزات نظامی ارتش اوکراین و کنترل نیروهای روسی بر نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خبر داد.

به گزارش رادیو دری، وزارت دفاع روسیه امروز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد، نیروی هوابرد این کشور طی عملیاتی کنترل نیروگاه هسته‌ ای چرنوبیل را که در حدود 100 کیلومتری کی‌یف، پایتخت اوکراین قرار دارد، به دست گرفته‌ اند و با نیرو‌های اوکراینی برای حفاظت از این نیروگاه همکاری می کنند.

وزارت دفاع روسیه در این بیانیه تاکید کرد، در این عملیات، 118 تاسیسات نظامی اوکراین از جمله 13 مرکز فرماندهی از کار افتادند و 41 خودروی نظامی اوکراینی، 18 تانک و خودروی زرهی جنگی، 7 سامانه موشکی متعدد و 5 قایق رزمی، 5 هواپیمای جنگی، 5 پهپاد و 1 بالگرد توسط نیرو‌های روسیه منهدم شده اند. 

در این بیانیه آمده است، سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ ای چرنوبیل نیز طبیعی است. 

پس از فاجعه چرنوبیل، بر روی راکتور چهارم سرپوشی از بتون و فولاد درست شده که از تشعشعات مواد هسته ای به فضای پیرامون جلوگیری می کند.

در 26 آوریل 1986، حوالی 1:23 دقیقه بامداد رآکتور شماره 4 نیروگاه چرنوبیل، واقع در صد کیلومتری شمال کی‌یف در روند یک آزمایش ایمنی منفجر شد. تا 10 روز مقامات شوروی موفق نشدند آتش سوزی رآکتور را مهار کنند. بدین ترتیب چرنوبیل مواد رادیواکتیو را وارد جو کرد که طبق برخی از تخمین ها سه چهارم اروپا و تمامی جمهوری‌های شوروی آن زمان را آلوده کرد.

بلافاصله پس از فاجعه چرنوبیل 116 هزار از شهروندانی که در نزدیکی نیروگاه زندگی می کردند، محل را ترک کردند. در سال های بعد 230 هزار دیگر از ساکنینی که تا شعاع 60 کیلومتری چرنوبیل زندگی می کردند، این منطقه را ترک کردند.

امروز هنوز آمار دقیقی از تلفات انسانی این فاجعه در دست نیست. کمیته علمی سازمان ملل متحد به طور رسمی حدود 30 مورد فوتی را در میان اپراتورها و آتش نشانان که پس از انفجار در اثر تشعشعات حاد کشته شده اند، ثبت کرده است. اما در سال 2006 سازمان غیردولتی گرین پیس تعداد قربانیان این فاجعه را بیش از 100 هزار نفر اعلام کرد.

خبر‌های ضد و نقیض از سقوط شهر کی یف

کلیدواژه