حوت 06, 1400 17:15 Asia/Kabul
  • زلنسکی از پوتین درخواست مذاکره کرد
    زلنسکی از پوتین درخواست مذاکره کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، از «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دعوت کرد تا به گفت‌و‌گو بنشینند.

به گزارش رادیو دری، زلنسکی روز جمعه در این پیام گفت: «می‌خواهم یک بار دیگر از رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه درخواست کنم، بیایید برای جلوگیری از مرگ مردم پای میز مذاکره بنشینیم».

درخواست برای مذاکره یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که زلنسکی اعلام کرد کی‌یف روابط دیپلماتیک خود را با مسکو قطع کرده است. 

در همین حال، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده که مسکو در هر لحظه و به محض اینکه ارتش اوکراین سلاح‌های خود را زمین بگذارد، آماده مذاکره درباره اوکراین است.

لاوروف افزود: زلنسکی مذاکرات در مورد تامین امنیت را رد کرد و ادعای وی در مورد آمادگی برای گفت و گو با روسیه، دروغ محض است.

رئیس‌جمهور اوکراین پیش از این نیز بامداد جمعه در اظهاراتی تلویزیونی گفت، ما از روسیه نمی ترسیم اما تضمین های امنیتی به کشور ما چیست؟ طرف ها و کشورهایی که اینگونه تضمین هایی می دهند کجا هستند؟

رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد تلویحی از کشورهای غربی، گفت: ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند.

خبر دیگر اینکه، شبکه تلویزیونی سراسری «ان.ت.و» روسیه روز جمعه اعلام کرد، زلنسکی، کی یف را ترک کرده است و هم اکنون در یک پناهگاه زیرزمینی در منطقه ای خارج از پایتخت بسر می برد.

در دومین روز از درگیری ‌ها در اوکراین بامداد امروز صدای چند انفجار در پایتخت این کشور شنیده شد و متعاقب آن آژیر خطر به صدا درآمد. ارتش اوکراین می‌گوید در حوالی شمال کی‌یف در حال مقابله با نیروهای روسیه است که قصد ورود به این شهر را دارند.

این در حالی است که خبر‌های ضد و نقیض از سقوط کی یف پایتخت اوکراین حکایت دارد.

 وزیر دفاع آمریکا: پیاده‌ نظام روسیه 30 کیلومتر با کی‌یف فاصله دارد

کلیدواژه