حوت 08, 1400 08:28 Asia/Kabul
  • دستگیری۲۶۰ مخالف جنگ اوکراین در شهرهای روسیه 
    دستگیری۲۶۰ مخالف جنگ اوکراین در شهرهای روسیه 

رادیو اکو مسکو از رسانه های مخالف دولت روسیه اعلام کرد که ۲۶۰ تن از معترضان به جنگ اوکراین که در ۲۷ شهر روسیه تظاهرات کردند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی درباره بروز تنش میان روسیه و اوکراین، 24 فوریه/5حوت نیروهای ارتش روسیه عملیات نظامی خود در خاک اوکراین آغاز کردند و تاکنون در نقاط مختلفی از خاک این کشور پیشروی کرده‌اند.

به گزارش رادیو دری، رادیو اکو مسکو روز شنبه اعلام کرد: ۲۶۰ نفر در شهرهای روسیه ازجمله مسکو، سن پترزبورگ، یکاترینبورگ، ایوانووا، نووسیبیرسک، وارونژ، ایرکوتسک، پرمی و کراسنویارسک دستگیر شده اند.  

تارنمای روسی فونتانکا نوشت: ماموران امنیتی حدود ۳۰۰ نفر از معترضان به عملیات نظامی روسیه در اوکراین را در سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه دستگیر کردند.  

دولت روسیه از دو ماه قبل بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو تحویل داد که جلوگیری از عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق خودمختار شرق اوکراین را رد کردند.

روسیه در پاسخ، استقلال جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت و در پی درخواست مقامات این نواحی، عملیات ویژه‌ای را در حمایت از آن‌ها شروع کرد.

ارتش روسیه از سه روز پیش در حال اجرای عملیات نظامی برای غیرنظامی کردن اوکراین و کنار گذاشتن افراد پیروی کننده از ایدئولوژی نئونازیسم در لایه های حکومت این کشور است.

آمریکا در تدارک برای خارج کردن «زلنسکی» از کی‌یف

عملیات نظامی روسیه در اوکراین، دلایل و پیامدها

کلیدواژه