حوت 10, 1400 09:09 Asia/Kabul
  • گوترش: جنگ در اوکراین باید متوقف شود
    گوترش: جنگ در اوکراین باید متوقف شود

دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست اضطراری مجمع عمومی این سازمان درباره بحران اوکراین با بیان اینکه کی‌یف، پایتخت این کشور از همه طرف محاصره شده است، تاکید کرد، جنگ در اوکراین باید متوقف شود.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری مجمع عمومی این سازمان ملل درباره بحران اوکراین با بیان مطلب مذکور اعلام کرد، حدود نیم میلیون اوکراینی بعلت جنگ در این کشور مجبور به فرار از اوکراین شده اند و ساکنان کی یف مجبورند در خانه ها، پناهگاه ها و ایستگاه های مترو پناه بگیرند. 

گوترش با بیان اینکه دولت اوکراین در میان جمعیت این کشور سلاح  توزیع کرده است، تاکید کرد، از غیر نظامیان در اوکراین باید محافظت شود و قوانین بین الملل بشردوستانه در این کشور باید رعایت گردد.

عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت رو به وخامت در اوکراین اظهار داشت جنگ در این کشور مغایر با منشور سازمان ملل متحد است که خواهان حل اختلافات از سوی کشورها با استفاده از ابزارهای مسالمت آمیز و بدون تهدید و استفاده از زور می باشد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار آتش بس فوری و خویشتنداری همه طرف ها در اوکراین شد.

همزمان با پنجمین روز جنگ در اوکراین، نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی به ریاست عبدالله شهید و در پی رای مثبت شورای امنیت برای تشکیل آن درباره جنگ در اوکراین آغاز شده است.

عبدالله شهید در ابتدای نشست نشست اضطراری این مجمع عمومی درباره بحران اوکراین خواستار یک دقیقه سکوت به خاطر کشته شدگان در جنگ اوکراین شد.

حملات توپخانه ای اخیر ارتش اوکراین به مواضع نیروهای مخالف دولت کی یف، در شرق اوکراین، بحران سیاسی در این کشور را شدت بخشیده است.

روسیه از صبح پنجشنبه (24 فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را در حالی صادر کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور در سخنرانی تلویزیونی خود در همان روز اعلام کرد، روسیه در حال انجام عملیات نظامی ویژه در دونباس برای غیرنظامی کردن اوکراین است و قصدی برای اشغال اراضی این کشور ندارد.

این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های 2014 و 2015 برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اعلام شروط روسیه برای حل و فصل منازعه اوکراین

کلیدواژه