حوت 16, 1400 10:10 Asia/Kabul
  • قیمت نفت دوباره رکورد زد‎؛ نفت برنت حدود 140 دلار
    قیمت نفت دوباره رکورد زد‎؛ نفت برنت حدود 140 دلار

بهای نفت با تداوم بحران اوکراین و تصمیم غرب برای تحریم روسیه، به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافت؛ به طوری که نفت برنت به حدود 140 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه خبری سی ان بی سی، بازار نفت همچنان به اختلالات ناشی از تداوم جنگ در اوکراین و احتمال ممنوعیت واردات نفت و گاز طبیعی روسیه واکنش نشان می دهد.

بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت که شاخص نفت ایالات متحده است، در یک بازه کوتاه مدت در عصر یکشنبه به ۱۳۰.۵۰ دلار افزایش یافت و سپس با ۱۲۴.۱۷ دلار در هر بشکه ثابت ایستاد که این رقم بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ به این سو به حساب می آید.

شاخص بین المللی نفت برنت نیز با ۸.۵۴ درصد افزایش به ۱۲۸.۲۰ دلار رسید. نفت برنت همچنین در یک بازه کوتاه مدت در آغاز معاملات به بالاترین رقم یعنی ۱۳۹.۱۳ دلار افزایش یافت که بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفت، واشنگتن و متحدانش در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه هستند.

بحران اوکراین، کشورهای قاره اروپا را به فکر انداخته است تا در سال ۲۰۲۲ نخستین زمستان بدون گاز روسیه را تجربه کنند. این عملیات بسیار سخت و پرهزینه ارزیابی‌ شده است و به برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت دولت‌ها در کنار صرفه‌جویی شهروندان قاره سبز نیاز دارد.

روسیه برای چند دهه گذشته بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا بوده است و دو طرف از نیازمندی‌های یکدیگر سود کسب می‌کردند.

کشورهای اروپایی به دلایل گوناگون همیشه به دنبال کاهش وابستگی خود به واردات گاز طبیعی از روسیه بودند، اما دستیابی به این هدف بسیار سخت بوده است و روسیه کماکان حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

رکوردشکنی دوباره قیمت نفت در بازارهای جهانی/ نفت ۱۱۰ دلاری شد

کلیدواژه