بیانیه شورای حکام آمریکا درباره فعالیت آژانس در ایران
(last modified Wed, 09 Mar 2022 04:29:18 GMT )
حوت 18, 1400 08:59 Asia/Kabul
  • بیانیه شورای حکام آمریکا درباره فعالیت آژانس در ایران
    بیانیه شورای حکام آمریکا درباره فعالیت آژانس در ایران

ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه پس از پایان نشست شورای حکام با انتشار بیانیه ای، راستی آزمایی و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را مبنای اجرای کامل برجام دانست.

به گزارش رادیو دری؛ لوئیز بونو معاون نمایندگی آمریکا در سازمان های بین المللی در وین با انتشار بیانیه ای تحت عنوان "راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل" نوشت که راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنایی است که بازگشت به اجرای کامل برجام باید بر آن بنا شود. 

در ادامه این بیانیه آمده است: همانطور که گزارش مدیرکل (آژانس بین المللی انرژی اتمی) به وضوح نشان می دهد، در حالی که مذاکرات برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دارد، ایران همچنان به گسترش فعالیت های هسته ای خود از جمله نصب ظرفیت بیشتر غنی سازی، استقرار سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی شده بسیار فراتر از محدودیت های برجام ادامه می دهد.

بونو بدون اشاره به اینکه واشنگتن با خروج از توافق هسته ای خسارات بسیاری را برای ایران و دیگر طرف های توافق به بار آورده، فعالیت های ادعایی مانند تولید اورانیوم بسیار غنی شده تا ۶۰ درصد را تنش زا خواند و مدعی شد که زمان کمی برای بازگشت دو جانبه به توافق باقی مانده است.

ادعای معاون نمایندگی آمریکا در سازمان های بین المللی در وین در حالی است که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش "ارزیابی سالانه تهدیدها" برای سال ۲۰۲۲ به رغم همه ادعاها و لفاظی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.

در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.

این اذعان جامعه اطلاعاتی آمریکا خط بطلانی بر اظهارات مقامات غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی است که با طرح ادعاهایی درباره فعالیت های صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، همواره جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش برای داشتن برنامه غیرصلح آمیز کرده اند و تهران نیز این اتهامات را همواره رد کرده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دکترین دفاعی خود، ساخت سلاح هسته‌ای را مشروع ندانسته و تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

اذعان آمریکا: ایران فعالیت‌های تولید سلاح هسته‌ ای انجام نمی‌دهد

کلیدواژه