پیامدهای توقف پروژه نورد استریم-۲ برای اروپا
(last modified 1400-12-18T04:59:57+00:00 )
حوت 18, 1400 09:29 Asia/Kabul
  • پیامدهای توقف پروژه نورد استریم-۲ برای اروپا
    پیامدهای توقف پروژه نورد استریم-۲ برای اروپا

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، افزایش بهای گاز در اروپا ناشی از توقف پروژه خط لوله گاز نورد استریم-۲ بوده است.

پیشتر «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود، عواقب تعلیق روند صدور مجوز برای خط لوله گاز نورد استریم-۲ توسط آلمان به طور کامل متوجه برلین است.

بنا بر اظهارات این مقام روس، سرمایه گذاران این پروژه حق دارند برای دریافت غرامت، علیه برلین بطور رسمی در دادگاه های داوری بین المللی شکایت کنند.

از طرفی آمریکا و آلمان اعلام کردند، در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، پروژه نورد استریم-۲را تحریم خواهند کرد. 

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، وزارت خارجه روسیه سه شنبه اعلام کرد مسکو از خسارت وارد شده به پروژه نورد استریم- ۲ به دلیل پیوند سیاست با اقتصاد متاسف است و اگر این خط  طبق برنامه زمان بندی شده بهره برداری می شد، منافع روسیه و اروپا را تامین می کرد.

قیمت قراردادهای گاز مایع در اروپا روز سه شنبه در شرایط بحران اوکراین به رکورد جدیدی رسید و  قیمت ها ۲۷.۶ درصد افزایش یافت و به بیش از ۳۲۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

در حالی که قیمت قراردادهای آتی ماه آوریل در هلند ۳۲۷۷.۵ دلار در هر هزار متر مکعب بوده است.

پس از آنکه «آنتونی بلینکن»، وزیرخارجه آمریکا گفت، «جو بایدن» رئیس جمهوری در حال مطالعه گزینه هایی برای اعمال تحریم ها بر صادرات گاز روسیه با هدف فشار بر مسکو برای توقف عملیات نظامی جاری در اوکراین است، قیمت ها به یک رکورد رسید.

روسیه از چند دهه گذشته بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا است و دو طرف از نیازمندی‌های یکدیگر سود کسب می‌ کنند.

کشورهای اروپایی با آغاز جنگ اوکراین (24 فوریه)  و نگرانی از قطع صادرات گاز روسیه به اروپای مرکزی، تلاش ها برای رایزنی با دیگر کشورهای صادر کننده را آغاز کرده اند.

خط لوله نورد استریم2، گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان انتقال خواهد داد.

کلیدواژه