حوت 21, 1400 20:37 Asia/Kabul
  • هند: شلیک موشک به پاکستان تصادفی بود
    هند: شلیک موشک به پاکستان تصادفی بود

دولت هند «ایراد فنی» هنگام تعمیر و نگهداری را عامل شلیک اخیر یک فروند موشک مافوق صوت به سمت خاک پاکستان دانست.

پس از اینکه دولت پاکستان سفیر هند در اسلام آباد را به دلیل پرتاب موشک از سوی هند به این کشور، به وزارت خارجه فراخواند، مقامات هند اعلام کردند: این شلیک به دلیل اشکلات فنی و به شکل تصادفی اتفاق افتاده است. 

کارشناسانان نظامی در گذشته  درباره خطر این چنین حوادث و یا اشتباهات محاسباتی از سوی کشورهای همسایه مسلح به سلاح های اتمی هشدار داده بودند که تاکنون موجب بروز ۳ جنگ و نزاع و درگیری های متعدد کوچکتر معمولا در منطقه مورد مناقشه «کشمیر» میان هند و پاکستان شده بود.

با این وجود تنش ها طی ماه های گذشته کاهش یافته بود و این تصادف که احتمالا اولین مورد از این دست می باشد به سرعت سوالات بسیاری را پیرامون مکانیسم های امنیتی مطرح کرده است. 

به گزارش رادیو دری،وزارت دفاع هند در بیانیه ای بدون اشاره به نوع موشک شلیک شده اعلام کرد: ۹ مارس حین عملیات تعمیر و نگهداری معمولی یک اشکال فنی موجب شلیک تصادفی یک موشک شد که به نظر می رسد در منطقه ای در پاکستان فرود آمده باشد.  

این وزارتخانه همچنین گفت: دولت دستور بازبینی جدی این حادثه و همچنین تشکیل دادگاه تحقیقات در سطوح بالا در باره آن را داده است.

مقامات پاکستانی نیز اعلام کردند موشک مجهز به کلاهک انفجاری نبوده و در نزدیکی شهر شرقی «میان چانو» در ۵۰۰ کیلومتری «اسلام آباد» پایتخت این کشور سقوط کرده است. این موشک غیرمسلح و فاقد کلاهک انفجاری بوده و اصابت آن به منطقه‌ای مسکونی در شرق پنجاب در چهارشنبه شب تنها دیواری را خراب کرده و تلفاتی به بار نیاورده است.

به دنبال این حادثه دفتر وزارت امورخارجه پاکستان نماینده امور هند در پاکستان را احضار کرد تا اعتراض خود را به این اقدام که آنرا نقض بی دلیل حریم هوایی اش می داند، اعلام کند.

پاکستان همچنین به هند هشدار داد تا عاقلانه به پیامدهای ناخوشایند چنین بی توجهی ها و سهل انگاری ها بیاندیشد و اقدامات لازم و موثر برای جلوگیری از چنین تخطی هایی را در آینده انجام دهد. 

در پی پذیرش این حادثه از سوی  هند «موید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان  رفتار دهلی را به دلیل عدم اطلاع رسانی  فوری پرتاب سهوی موشک به پاکستان بسیار غیرمسئولانه خواند و خواستار انجام تحقیقات پیرامون این مسئله شد. 

این درحالی است که روابط اسلام آباد - دهلی نو از سه سال پیش تیره شده است. در آن مقطع حملات هوایی هند در کشمیر واکنش پاکستان و سرنگونی یک جنگنده هندی را به دنبال داشت.

هند و پاکستان، که هر دو به جنگ‌افزار هسته‌ای مسلح هستند، پس از استقلال از بریتانیا تا کنون سه بار درگیر جنگ شده‌اند که دو بار آن بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر بوده است.

کلیدواژه