حوت 26, 1400 09:35 Asia/Kabul
  • روسیه: اوکراین در پی تدارک عملیات با مواد سمی است
    روسیه: اوکراین در پی تدارک عملیات با مواد سمی است

روسیه اعلام کرد، براساس یافته های اطلاعاتی، اوکراین با حمایت غرب در پی تدارک عملیاتی با مواد سمی علیه غیر نظامیان است تا در ادامه روسیه را متهم کند.

روسیه از 24 فوریه/5حوت حمله نظامی به اوکراین را آغاز کرده است. بنا بر اعلام روسیه، حمله این کشور به اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

مسکو تاکنون بارها به کشورهای غربی درباره تسلیح اوکراین و نیز بی‌توجهی به نقض حقوق بشر و حملات نیروهای اوکراینی به ساکنین روس تبار در شرق اوکراین هشدار داده است.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه طی اظهاراتی تاکید کرد، نیروهای روسی در اوکراین سلاح شیمیایی در اختیار ندارند.

کوناشینکوف تصریح کرد: «به یقین می دانیم نهاد امنیتی اوکراین با حمایت کشورهای غربی، با استفاده از مواد سمی در پی آن است علیه غیرنظامیان در اوکراین ماجراجویی و در ادامه روسیه را متهم کند. به صورت رسمی اعلام می کنیم نیروهای روسی در اوکراین نه سلاح شیمیایی در اختیار دارند و نه امکان آن را دارند تا چنین سلاحی را در اختیار داشته باشند.»

این مقام روس در ادامه گفت: روسیه برخلاف آمریکا به تعهدات بین المللی خود عمل کرده و انبار تسلیحاتیش، از تمامی این نوع تسلیحات را از بین برده است، برای جلوگیری از هرگونه ماجراجویی شیمیایی و سمی گروههای قومی و فرقه گرای اوکراینی، نظامیان روس در مناطق آزاد شده بر مواد خطرناکِ موجود در آن مناطق مسلط شده اند و سلامت این مواد را تضمین می کنند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: از میان اسنادی که بدانها دست یافتیم، نقشه مشروحی از استان های اوکراین دیده می شود که حاوی کدهایی از مواد سمی انبار شده در مناطق مختلف است، به همین دلیل در ادامه، هرگونه اقدام تحریک آفرین اوکراین در استفاده از مواد سمی را افشا می کنیم.

گوترش درباره احتمال جنگ هسته‌ای هشدار داد

کلیدواژه