حمل 07, 1401 11:16 Asia/Kabul
  • گرامیداشت نوروز در سازمان همکاری شانگهای
    گرامیداشت نوروز در سازمان همکاری شانگهای

سازمان همکاری شانگهای در آیینی ویژه با حضور سفرا و دیپلمات‌های کشور‌های عضو و ناظر این سازمان، نوروز را گرامی داشت.

عید نوروز جشنی باستانی با ریشه ایرانی است که با آغاز سال نو خورشیدی در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود.

به گزارش رادیو دری، "ژانگ مینگ" دبیرکل سازمان همکاری شانگهای  در این مراسم که روز جمعه در دبیرخانه این سازمان  در شهر پکن برگزار شد، از نوروز به عنوان نماد زندگی یاد کرد و گفت: عید نوروز با عید بهار چین دارای اشتراکات فراوانی است.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل هم در پیام ویدیویی، حفظ آداب و سنن کشور‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: نوروز یک جشن بسیار مهم است که صلح و دوستی را به ارمغان می‌آورد.

"محمد کشاورز زاده" سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین نیز در  حاشیه این  مراسم خاطرنشان کرد،  نوروز بعنوان میراثی جهانی که توسط میلیون ها نفر جشن گرفته می‌شود در گستره کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با اقبال عمومی مواجه است.

"کشاورز زاده" همچنین گفت: فرایند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در حال انجام است وبه زودی این پروسه کامل می‌شود.

در حاشیه این مراسم، کشور‌های مختلف محصولات و مواد غذایی خود را در معرض دید بازدید کنندگان قرار دادند.

جمهوری اسلامی ایران  در این رویداد فرهنگی حضور پر رنگی داشت.

سازمان ملل متحد، 23 فوریه 2010 /3 حوت 1388طی قطعنامه‌ای که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و تعداد دیگری از کشور‌های حوزه نوروز پیشنهاد شد، روز 21 مارس /1 حمل هرسال را به عنوان "روز جهانی نوروز" نامگذاری کرد و از کشور‌ها درخواست کرد با برگزاری مراسم‌های مختلف این مناسبت را پاس بدارند و ترویج کنند.

برگزاری جشن نوروز باستانی در سازمان ملل

 

کلیدواژه