حمل 07, 1401 13:22 Asia/Kabul
  • چاووش اوغلو: سامانه های اس 400 را به اوکراین نخواهیم داد
    چاووش اوغلو: سامانه های اس 400 را به اوکراین نخواهیم داد

وزیر امور خارجه ترکیه می گوید، آنکارا سامانه های اس 400 را که از روسیه خریداری کرده به اوکراین نخواهد داد.

به گزارش رادیو دری ، مولود چاووش اوغلو، درهمایش بین المللی دوحه (با اشاره به درخواست برخی تحلیلگران آمریکایی از ترکیه) گفت: این سامانه ها به آنکارا تحویل داده شده و برخی ها از ترکیه می خواهند که سامانه های اس 400 را به اوکراین ارسال کند، اما چنین چیزی به هیچ وجه مطرح نیست.
وزیرخارجه ترکیه افزود، آنکارا به سامانه های دفاع هوایی بیشتری نیاز دارد و اگر نتواند آن را از متحدانش دریافت کند به منابع دیگر مراجعه خواهد کرد.
چاووش اوغلو همچنین با اشاره اینکه آنکارا برتلاش هایش برای میانجیگری بین اوکراین و روسیه ادامه می دهد، اما تصمیم نهایی را مسکو و کی یف خواهند گرفت، گفت، اوکراین این را دریافته که نمی تواند عضو ناتو شود و بسیاری از کشورهای عضو ناتو نیز با عضویت اوکراین و گرجستان مخالفند.
وزیرخارجه ترکیه افزود، اوکراین شانس آن را ندارد که میان غرب و روسیه یکی را انتخاب کند و باید سیاست تعادل را در پیش گیرد.
وزیرخارجه ترکیه همچنین با اذعان به اینکه میان کشورهای ناتو در خصوص پاسخ به روسیه و بیانیه های مشترک همواره اختلاف نظرهایی وجود دارد، در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های اولیگارش های روس در ترکیه نیز گفت: ما در کشورمان اجازه هرگونه فعالیت قانونی را می دهیم و مانع هرگونه فعالیت غیرقانونی می شویم، اما در تحریم های اروپا مشارکت نخواهیم کرد.

جنگ اوکراین در حالی یک ماه را پشت سر می‌گذرد که تاکنون 25 کشور اقدام به ارسال تسلیحات مختلف نظامی برای کی‌یف کرده‌اند و در این درحالی است که روسیه تاکید کرده قصدی برای اشغال اوکراین ندارند . روسیه در ماه‌های گذشته با هشدار درباره توسعه طلبی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا، پیشنهادات ضمانت امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه داد، اما این پیشنهادات رد شدند و نهایتا منجربه آغاز جنگی شد که آمریکا وغرب بجای کاهش تنش، سعی در بحرانی کردن اوضاع با اقداماتی مداخله گرایانه هستند.

روسیه: نیروی هوایی و دریایی اوکراین نابود شد

کلیدواژه