حمل 13, 1401 15:48 Asia/Kabul
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است
    گروسی: حمله به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای را خلاف و نقض قوانین بین المللی عنوان کرد.

"رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 29 مارس 2022/ 9حمل 1401، از طریق مرز زمینی وارد اوکراین شد.

هدف از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آغاز حمایت سریع ایمنی و امنیتی از تاسیسات هسته ای اوکراین است.

این امر شامل اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات اولویت‌دار و ارسال تجهیزات حیاتی ایمنی و امنیتی از جمله تجهیزات نظارتی و اضطراری خواهد بود.

به گزارش رادیو دری، "رافائل گروسی"، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربازگشت از اوکراین، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درخصوص نگرانی از هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای  اوکراین توسط روسیه گفت اعلام کرد: هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای  برخلاف قوانین بین المللی است؛ من تصور می کنم هرکسی از جمله خود روس ها کاملا به این موضوع واقفند.

گروسی افزود: حفظ  کلیت فیزیکی یک سایت هسته ای مهم است، اعزام  و حضور (کارشناسان) آژانس و شدت بخشیدن بر فعالیت آژانس می تواند مانع از وقوع چنین سناریویی که بدترین وضعیت ممکن، یعنی هدف قرار دادن یک سایت هسته ای است؛  باشد.

وی تاکید کرد: آژانس طی روزهای آتی تلاش های خود را برای حفظ  (امنیت) تاسیسات هسته ای در اوکراین از جمله چرنوبیل آغاز می کند.

 حمله نیروهای ارتش روسیه به تاسیسات هسته‌ای اوکراین، به افزایش نگرانی‌ها در سطح جهانی به دلیل پیامدهای هولناک احتمالی این واقعه منجر شده است.

"محمد البرادعی"، مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی "پراجکت سیدنی‌کیت" با عنوان «تهدید هسته ای بازگشته است» این مسئله را بر بستر مناسبات پس از جنگ سرد بررسی کرده است.

مدیرکل آژانس: حمله به تاسیسات هسته‌ای باید محکوم شود

کلیدواژه