حمل 15, 1401 08:12 Asia/Kabul
  • عمران خان از نخست وزیری پاکستان برکنار شد
    عمران خان از نخست وزیری پاکستان برکنار شد

دولت پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عمران خان دیگر سمت نخست‌وزیری این کشور را برعهده ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ ساعاتی پس از انحلال مجلس ملی پاکستان، وزیر کابینه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمران خان رسماً از سمت نخست‌وزیری این کشور برکنار شده است، با این حال، تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در این سمت باقی خواهد ماند.

در بیانیه دولت پاکستان آمده است: «در نتیجه انحلال مجلس پاکستان از سوی رئیس‌جمهوری بر اساس بند ۱ ماده ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان، عمران احمد خان نیازی، به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان به کار خود پایان داد.»

با برکناری رسمی عمران خان از نخست‌وزیری، یک دولت موقت قرار است امور روزمره دولت اسلام آباد را مدیریت کند.

با این حال، رسانه‌های محلی مدعی شده‌اند که تاکنون هیچ نخست‌وزیر موقتی منصوب نشده است.

طبق کنوانسیون‌های قانون اساسی پاکستان، رهبر مخالفان در مجلس ملی معمولاً به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب می‌شود؛ اما به دلیل انحلال مجلس سفلی، رهبر مخالفان دیگر در سمت خود نیست.

پیش از این، خان به عارف علوی رئیس‌جمهوری پاکستان توصیه کرده بود که پس از رد رأی عدم اعتماد از سوی قاسم سوری معاون رئیس‌جمهوری، مجلس سفلی پارلمان را منحل کند.

وی همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود که قرار است در ۹۰ روز آینده برگزار شود.

پس از آن، رهبران جبهه مخالف به دادگاه عالی مراجعه کردند و دادگاه عالی ضمن قبول دادخواست آنان، اخطاریه‌هایی خطاب به رئیس‌جمهوری و عمران خان صادر کرد و تمامی اقدامات و دستورات آنان را مشمول حکم دادگاه دانست.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهوری پاکستان به طور غیر رسمی به عمران خان اجازه داده است تا به وظایف خود به عنوان نخست‌وزیر ادامه دهد.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان دیروز گفته بود رای احتمالی پارلمان به برکناری اش را که هماهنگ شده با آمریکاست نمی پذیرد.

پارلمان پاکستان منحل شد

 دعوت عمران خان برای راهپیمایی گسترده ضد آمریکایی

 

کلیدواژه