حمل 19, 1401 13:16 Asia/Kabul
  • واکنش \
    واکنش \"عمران خان\" به حکم دادگاه عالی پاکستان

نخست وزیر پاکستان در توئیتی، تشکیل جلسه کابینه در روز جمعه (امروز) را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری؛ عمران خان نخست وزیر پاکستان افزود: پیام من به ملتم این است که همیشه به جنگیدن و مبارزه برای پاکستان تا آخرین نفس ادامه خواهم داد.

دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه اقدام عمران خان نخست وزیر این کشور برای انحلال پارلمان را غیرقانونی اعلام کرد و از قانونگذاران خواست تا ظرف دو روز آینده، کار خود را از سر بگیرند.

عمران خان روز دوشنبه و بعد از آنکه نایب رئیس پارلمان طرح رأی عدم اعتماد به وی را رد کرد، خواستار انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات شد. در پی این اقدام، اپوزیسیون به دادگاه عالی شکایت برد و به این ترتیب، سرنوشت عمران خان به این مرجع قانون گذاری واگذار شد.

دادگاه عالی در حکم روز گذشته خود برگزاری جلسه رأی عدم اعتماد را بلامانع اعلام کرد.

این حکم می‌تواند به قیمت پایان دوره زمامداری عمران خان در کشوری تمام شود که در آن هیچ نخست وزیری پس از تاسیس پاکستان، از اقبال تکمیل دوره زمامداری خود برخوردار نیست.

نخست وزیر پاکستان که پیشتر مخالف مداخله آمریکا در امور افغانستان بود و در عین حال روابطش را با روسیه از زمانی که در سال ۲۰۱۸ به قدرت رسیده بود مستحکم کرده بود، آمریکا را به حمایت از برنامه برکناری‌اش متهم می‌کند. واشنگتن این اتهام را رد می‌کند.

در همین حال پس از تصمیم دادگاه عالی این کشور طرفداران خشمگین عمران خان در حالی با شعارهای ضدآمریکایی به خیابان‌ها سرازیر شدند که مخالفان وی در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. پلیس در این ماجرا دو طرف را به آرامش فراخواند.

برپایه این گزارش اگر «عمران خان» رای اعتماد پارلمان را بدست نیاورد، مخالفانش می‌توانند تا ماه اوت ۲۰۲۳ نامزد نخست وزیری خود را برای انتخابات معرفی کنند. «شهباز شریف» جوان‌ترین برادر «نواز شریف» که ۳ دوره نخست وزیر پاکستان بود، اعلام کرد: به عنوان نامزد مخالفان انتخاب شده است.

مخالفان دولت گفته بودند خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام می‌باشند اما تنها پس از شکست سیاسی «عمران خان» و به صورت قانونی این اقدام انجام خواهد شد. کمیسیون انتخابات پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد ممکن است انتخابات جدید این کشور در ماه اکتبر برگزار شود.

نخست‌ وزیر موقت پاکستان معرفی شد

راهپیمایی حامیان نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد

 

 

کلیدواژه