حمل 21, 1401 07:25 Asia/Kabul
  • عمران خان برکنار شد
    عمران خان برکنار شد

پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی در پاکستان، سرانجام نمایندگان مخالف حزب حاکم در پارلمان این کشور موفق به تصویب طرح عدم اعتماد به دولت "عمران‌خان" نحست وزیر پاکستان شدند.

به گزارش رادیو دری، جلسه رأی‌گیری برای طرح عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان که از صبح روز شنبه در پارلمان پاکستان آغاز شده بود، سرآخر با چندین بار به تعویق افتادن، دقایق اولیه بامداد یکشنبه برگزار شد.

نمایندگان جبهه مشترک اپوزیسیون پاکستان متشکل از احزاب مسلم لیگ نواز، حزب مردم، جمعیت علمای اسلام، حزب عوامی بلوچستان، حزب جمهوری وطن و حزب ملی عوام در روند رأی موافق به طرح عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان شرکت‌ داشتند. 

در این رای گیری، 174 نماینده به  طرح عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان رای مثبت و 110 نماینده نیز رای منفی دادند.

به این ترتیب آخرین مرحله از  کودتای نرم سیاسی آمریکا و عربستان علیه دولت پاکستان یعنی برکناری عمران خان به ثمر نشست.

"عمران خان"،  پیشتر در توییتر اعلام کرده بود، وی به دلیل سیاست خارجی مستقل، استقلال و عدم موافقت با ایجاد پایگاه خارجی در خاک کشورش، هدف توطئه آمریکا برای برکناری قرار گرفته‌است.

پیش از آغاز رای گیری در پارلمان پاکستان  برای طرح عدم اعتماد به دولت "عمران خان"،  "اسد قیصر" رئیس پارلمان این کشور و "قاسم خان سوری" نایب رئیس پارلمان  از سمت‌های خود استعفا کردند.

"اسد قیصر" رئیس پارلمان پاکستان شنبه شب در سخنانی با تاکید بر اینکه به قانون اساسی پاکستان پایبند است، خاطرنشان کرد، با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از مداخله خارجی در امور کشور از سمت خود استعفا می‌کند.

پس از رای عدم اعتماد  پارلمان پاکستان به "عمران خان" هم "خالد جاوید خان"، دادستان کل پاکستان از سمت خود استعفا کرد.

در حال حاضر هزاران نفر از هواداران "عمران خان" به خیابان های شهر "لاهور" آمده اند.

امروز یکشنبه نیز قرار است تظاهرات سراسری در پاکستان در حمایت از "عمران خان" برگزار شود.

در همین حال رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند، همه فرودگاه‌های این کشور در حالت آماده‌باش هستند و مقامات دولتی نمی‌توانند بدون مجوز به خارج از کشور سفر کنند.

دیوان عالی پاکستان پیشتر به پارلمان این کشور تا پایان روز شنبه فرصت داده بود، رای گیری درباره طرح عدم اعتماد به نخست وزیر را انجام دهد.

دیوان عالی پاکستان چندی پیش با رای به ابطال حکم انحلال پارلمان که از سوی "عارف علوی" رئیس جمهوری این کشور صادر شده بود، دستور برگزاری فوری جلسه رسمی مجلس ملی پاکستان در روز شنبه 9 آوریل/20حمل  را صادر کرده بود.

از زمان استقلال پاکستان تاکنون هیچ دولتی در این کشور نتوانسته دوره قانونی 5 ساله خود را به پایان برساند.

تعویق دوباره رأی گیری درباره عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان

عمران خان از نخست وزیری پاکستان برکنار شد

کلیدواژه