ثور 15, 1401 13:58 Asia/Kabul
  • جنگ اوکراین،مواد غذایی را در جهان گران کرد
    جنگ اوکراین،مواد غذایی را در جهان گران کرد

بانک جهانی اعلام کرد: قیمت برخی مواد غذایی در سراسر جهان به علت جنگ اوکراین، به بالاترین رقم رسیده است.

به گزارش رادیو دری، پیش‌بینی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت انرژی در سال 2022 تا 50 درصد افزایش می‌یابد اما در سال‌های 2023 و 2024 با اندکی رو به رو خواهد شد و قیمت کالاهای غیر وابسته به انرژی از جمله کالاهای کشاورزی و مواد معدنی نیز حدود 20 درصد افزایش خواهد یافت.

پیش بینی می شود متوسط قیمت نفت خام برنت در سال 2022 به 100 دلار در هر بشکه برسد که بالاترین قیمت از سال 2013 بوده و نسبت به سال 2021 بیش از 40 درصد افزایش داشته است.

به گزارش بانک جهانی، این قیمت ها در سال 2023 به 92 دلار کاهش می یابد که بسیار بالاتر از میانگین 60 دلار در هر بشکه در پنج سال گذشته است.

همچنین پیش بینی ها نشان می‌دهد قیمت گاز طبیعی (اروپا) در سال 2022 دو برابر گذشته خواهد شد در حالی که پیش بینی می شود قیمت زغال سنگ 80 درصد بالاتر باشد و قیمت این دو حامل انرژی به بالاترین رقم برسد.

همچنین پیش بینی می شود امسال  قیمت گندم بیش از 40 درصد افزایش یابد تا از نظر اسمی به بالاترین حد خود برسد؛ در مقابل، قیمت فلزات قبل از کاهش در سال 2023 تا 16 درصد افزایش خواهد یافت.

بانک جهانی انتظار دارد که قیمت کالاها بسیار بالاتر از میانگین خود در 5 سال گذشته باقی بماند و در صورت طولانی شدن جنگ یا وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، روند افزایش قیمت‌ها ممکن است ادامه یابد.

روسیه و اوکراین با سهمی بیش از 30 درصد از تولید جهانی گندم، از بزرگترین تأمین کنندگان گندم در جهان هستند.

بیش از ۵۰ کشور جهان برای گندم خود به روسیه و اوکراین وابسته هستند و این ماده اصلی، حدود یک پنجم کالری و پروتئین جهان را تشکیل می‌دهد.

افزایش هزینه گندم به معنای تاثیر بر مواد غذایی ضروری مانند نان، ماکارونی و غلات است.

با تشدید بحران اوکراین و تلاش کشورهای جهان برای یافتن تامین کنندگان مختلف، قیمت‌ بسیاری از انواع مواد غذایی در حال افزایش است و هزینه گندم نیز به بالاترین حد خود رسیده است.

گوترش: مشکل امنیت غذا در جهان بدون صادرات روسیه و اوکراین حل نمی‌شود

لاوروف: ناتو از توافق سیاسی میان روسیه و اوکراین جلوگیری می کند

 

کلیدواژه