ثور 27, 1401 09:44 Asia/Kabul
  • رای مثبت سنای آمریکا به کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین
    رای مثبت سنای آمریکا به کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین

مجلس سنای آمریکا به اختصاص ۴۰ میلیارد دلار کمک بیشتر به اوکراین در جنگ با روسیه رای داد.

حدود سه ماه از جنگ اوکراین می گذرد و تاکنون 25 کشور اقدام به ارسال تسلیحات مختلف نظامی برای کی‌ یف کرده‌ اند. 

کریگ کاپلان، خبرنگار سی اسپن در کنگره آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: سنای آمریکا با ۸۱ رای مثبت و ۱۱ رای منفی به لایحه کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین رای مثبت داد. انتظار می‌رود که رای گیری نهایی درباره این لایحه تا روز پنجشنبه انجام شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه به اختصاص ۴۰ میلیارد دلار کمک بیشتر به اوکراین در جنگ با روسیه رای داد و زمینه را برای رای گیری در مورد این لایحه احتمالاً در اواخر این هفته فراهم کرد، زیرا کمک‌های نظامی و بشردوستانه به دلیل مخالفت سناتور رند پل سناتور جمهوری خواه به تعویق افتاد.

مجلس نمایندگان آمریکا این لایحه کمک‌ به اوکراین را در ۱۰ مه /20 ثور تصویب کرد. اما پس از آن که سناتور جمهوری خواه رند پل از اجازه رای گیری سریع امتناع کرد، این لایحه در سنا متوقف شد.

دموکرات‌های همکار بایدن هم مجلس نمایندگان و هم سنا را کنترل می‌کنند، اما قوانین مجلس سنا برای انتقال سریع به رأی‌گیری نهایی در مورد اکثر قانون‌ها، به رضایت متفق القول نیاز دارد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز دوشنبه گفت: «وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو دیگر به توافق رسیدند. بنابراین، مجموع کمک‌های نظامی به اوکراین ۲ میلیارد یورو خواهد شد».

مسکو تاکنون بارها به کشورهای غربی درباره تسلیح اوکراین و نیز بی‌توجهی به نقض حقوق بشر و حملات نیروهای اوکراینی به ساکنین روس تبار در شرق اوکراین هشدار داده است.

 

کلیدواژه