ثور 28, 1401 07:49 Asia/Kabul
  • توقف مذاکرات صلح روسیه و اوکراین
    توقف مذاکرات صلح روسیه و اوکراین

مقامات روسیه و اوکراین از رکود در مذاکرات صلح بین دو کشور خبر دادند و مسکو هم اعلام کرد، بازگشت دوباره به مذاکرات ممکن است دشوار باشد.

به گزارش رادیو دری به نقل از رویترز، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت: واشنگتن، لندن و بروکسل می خواهند از اوکراین در جهت منافع استراتژیک خود بهره ببرند.

لاوروف افزود، اگر مذاکره‌کنندگان سعی کنند «سمت و سوی گفت‌وگو را تغییر دهند» و به جای وضعیت فوری اوکراین، بر آنچه مورد علاقه غرب است تمرکز کنند، نمی‌توان به توافق رسید.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: "ما همیشه می گوییم که آماده مذاکره هستیم، اما چاره‌ دیگری جز توقف نداریم."

در مقابل، میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین هم تایید کرد که گفتگوها "در حالت تعلیق" است. پودولیاک گفت: «روسیه درک کلیدی از فرآیندهای امروزی در جهان نشان نمی دهد و در مذاکرات رویه بسیار منفی دارد.»

اوکراین و روسیه پیش از این، گفتگوهای صلح متناوبی انجام داده اند، اما در هفته های اخیر ارتباط چندانی بین آنها وجود نداشته است.

انتظار می رود که آمریکا این هفته بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین را تصویب کند. در عین حال عرضه کلی تسلیحات و کمک های غرب در هفته های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

تا کنون در جنگ اوکراین هزاران نفر در اثر نزاع طرفین کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند. همچنین نگرانی های فزاینده از رویارویی گسترده تر بین روسیه و ناتو وجود دارد.

پوتین: اوکراین علاقه‌ ای به گفت‌وگوهای جدی و سازنده ندارد

کلیدواژه