ثور 29, 1401 09:32 Asia/Kabul
  • اختصاص ۳۰ میلیارد دلار بانک جهانی برای مقابله با بحران غذا
    اختصاص ۳۰ میلیارد دلار بانک جهانی برای مقابله با بحران غذا

بانک جهانی اعلام کرد که ۳۰ میلیارد دلار برای کمک به مهار بحران امنیت غذایی نشات گرفته از جنگ اوکراین اختصاص خواهد داد.

ذابه گزارش رادیو دری،  بانک جهانی اعلام کرد، مجموع این کمک‌ها شامل اختصاص ۱۲ میلیارد دلار به پروژه‌های جدید و بیش از ۱۸ میلیارد دلار به پروژه‌های موجود مرتبط با مواد غذایی و تغذیه می‌شود.

بانک جهانی افزود که پروژه‌های جدید از بخش کشاورزی، کاهش اثرات افزایش قیمت مواد غذایی بر فقرا و پروژه‌های آب و آبیاری حمایت می‌کنند. 

بیشتر این کمک‌های مالی به مناطقی مانند آفریقا و غرب آسیا، اروپای شرقی، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی اختصاص داده می‌شود که بیشترین آسیب را از بحران اوکراین دیده‌اند. 

 بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، به شدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود. 

حدود یک چهارم مجموع صادرات گندم روسیه و اوکراین و نیمی از صادرات ذرت دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده است. 

همچنین، قیمت نفت با افزایش بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و قیمت گاز طبیعی با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با چندین ماه گذشته رو به رو شده است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است.

روسیه از  24 فوریه/5حوت عملیاتی را در اوکراین در راستای  حمایت از جمهوری‌های خودخوانده "دونتسک" و "لوهانسک" آغاز کرده است.

روسیه  اعلام کرده است حمله این کشور به اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

هشدار برنامه جهانی غذا نسبت به کمبود مواد غذایی در جهان

کلیدواژه