جوزا 01, 1401 10:14 Asia/Kabul
  • اوکراین، پیشنهاد آتش‌بس با روسیه را رد کرد
    اوکراین، پیشنهاد آتش‌بس با روسیه را رد کرد

مشاور رئیس جمهور اوکراین، پیشنهاد آتش‌بس با روسیه و تسلیم اراضی را رد کرد.

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین (24 فوریه) تاکنون، چند دور مذاکره بین هیات های روسی و اوکراینی در سطوح مختلف انجام شده که به آتش بس فراگیر منجر نشده است.

مذاکرات وزیران خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت.

تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.

به گزارش رادیو دری، مشاور رئیس جمهور اوکراین شامگاه شنبه با رد پیشنهاد غرب برای آتش‌بس با روسیه و باقیماندن نیروهای روس در مناطق اشغال‌شده گفت: آتش‌بس به نفع کرملین است ولی مسکو باید شکست بخورد.

«میخائیلو پودولیاک» با اذعان به اینکه موضع کی‌یف درخصوص جنگ سازش ناپذیرتر می‌شود، مدعی شد، دادن امتیاز به روسیه، برای اوکراین نتیجه معکوس خواهد داشت زیرا مسکو پس از هر وقفه‌ای در جنگ، با شدت بیشتری پاسخ خواهد داد.

پودولیاک در این‌باره اظهار داشت: «نیروهای (روسی) باید کشور را ترک کنند و پس از آن است که تداوم روند مذاکرات صلح امکان پذیر خواهد بود.

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین اخیرا در گفت و گو با روزنامه آلمانی «بیلد»، ضمن ابراز مخالفت با جدایی بخش‌هایی از قلمرو این کشور اعلام کرد: ما با جداسازی بخشی از خاک [اوکراین] موافقت نخواهیم کرد ما برای دیپلماسی آماده‌ایم، اگر آتش بس اولین گام برای راه حلی باشد که به آزادسازی خاک اوکراین منجر شود، هیچ ممانعتی برای آتش بس وجود نخواهد داشت.

همزمان با درخواست‌ های مکرر اوکراین برای پیوستن به ناتو و دریافت کمک‌های چندین میلیون دلاری این کشور از غربی‌ها و در پی تحرکات اخیر غرب در نزدیکی مرز روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور 24 فوریه/5حوت در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران جمهوری های دونتسک ولوهانسک در شرق اوکراین، دستور حمله نظامی در منطقه دونباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ و سامانه‌های موشکی روسیه، مواضع نظامی اوکراین را هدف قرار دادند.

پوتین تاکید کرده است، این حمله به منزله نازی زدایی اوکراین و خلع سلاح این کشور است.

 پایان دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین؛ ادامه گفت وگوها درباره آتش‌بس

کلیدواژه