جوزا 17, 1401 10:14 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه آمریکا، روسیه را به سرقت غلات اوکراین متهم کرد
    وزیر خارجه آمریکا، روسیه را به سرقت غلات اوکراین متهم کرد

وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد، روسیه صادرات غلات اوکراین را به سرقت می‌برد تا به نفع خود آنها را بفروشد.

کشورهای غربی مدعی اند روسیه با اعمال محاصره دریایی بر اوکراین، مسئول کاهش صادرات غلات از این کشور است؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اخیرا گفت، اظهارات غرب درباره ممانعت از خروج کشتی‌های خارجی توسط روسیه در دریای سیاه و آزوف بی‌اساس است، زیرا مسکو هر روز کریدورهای بشردوستانه را باز می‌کند، اما مقامات اوکراین از همکاری خودداری می‌کنند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه در کنفرانسی با موضوع  مسائل امنیت غذایی ناشی از تهاجم به اوکراین در محل وزارت خارجه آمریکا، با بیان این ادعا که روسیه مشغول ذخیره و احتکار غلات است، تصریح کرد که جنگ اوکراین تاثیر مخربی بر امنیت غذایی جهان دارد زیرا اوکراین یکی از سبدهای نان جهان است.

بلینکن مدعی شد: در حال حاضر محاصره دریایی از سوی روسیه در دریای سیاه مانع از صادرات محصولات اوکراینی به مقصدهای همیشگی خود می شود. 

اظهارات بلینکن در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که غرب در مورد این واقعیت که کشتی‌های حامل غلات روسیه تحریم شده‌اند، سکوت کرده است و این کشتی‌ها در بنادر اروپا پذیرفته نمی‌شوند، آن‌ها بیمه نیستند و اصولاً تمامی زنجیره‌های ترابری و مالی که با عرضه غلات به بازارهای جهانی مرتبط است، از سوی غرب تحریم شده است

لاوروف تاکید کرد، روسیه حاضر است به صادرات غلات به جهان ادامه دهد. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفت  روسیه مایل است در صورت لغو تحریم‌های غرب علیه مسکو، مواد غذایی، کود و سایر محصولات کشاورزی خود را صادر کند.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، اخیرا اعلام کرد که کشورش یک کریدور عبور ‌محموله‌های غلات از بندر اودسا باز کرده است ولی به خاطر مین‌گذاری نیروهای اوکراینی کشتی‌ها قادر به ترک بندر نیستند.

جنگ اوکراین میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد

کلیدواژه