جوزا 26, 1401 11:47 Asia/Kabul
  • آنتونیو گوترش: میلیون‌ها دختر در جهان از تحصیل بازمانده‌اند
    آنتونیو گوترش: میلیون‌ها دختر در جهان از تحصیل بازمانده‌اند

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: میلیون‌ها دختر در جهان بدون هیچ چشم‌اندازی برای آموزش، شغل یا استقلال مالی از تحصیل بازمانده‌اند.

جنگ، خشونت های قومی و قدرت یافتن گروه های نظامی مردانه موجب تضییع بیشتر حقوق اجتماعی و فردی زنان می شود؛ نمونه اخیر این موارد، قدرت یافتن طالبان در افغانستان، بروز موقت پدیده شوم گروه تروریستی داعش در غرب آسیا، کودتای نظامی ارتش در میانمار و جنگ اوکراین است که میلیون ها زن و دختر را از حق تحصیل و کار باز داشت.

در تمام جنگ های اخیر، آمریکا و کشورهای اروپایی تامین کنندگان اصلی سلاح و مهمات بوده اند.

به گزارش رادیو دری، آنتونیو گوترش روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست زنان، صلح و امنیت در شورای امنیت سازمان ملل گفت: برابری جنسیتی راهی برای صلح پایدار و پیشگیری از جنگ است. با این حال ما در جهت مخالف حرکت می‌کنیم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: درگیری های امروز نابرابری جنسیتی، فقر، اختلالات اقلیمی و دیگر اشکال نابرابری را تشدید می کند. زنان و دختران به طور متفاوت و نامتناسب تحت تأثیر خشونت و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بلندمدت این بحران‌ها قرار گرفته اند.

این مقام سازمان ملل اظهار داشت: در برخی از کشورها، افراط گرایان و بازیگران نظامی،  قدرت را به زور به دست گرفته اند، تعهدات قبلی در مورد برابری جنسیتی را کنار گذاشته و زنان را به خاطر انجام  امور ساده و روزمره زندگی  مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

گوترش با بیان اینکه برابری زنان مسئله قدرت است، گفت: در افغانستان، طالبان دولتی متشکل از مردان تشکیل داده و مدارس دخترانه را تعطیل کرده است.

دبیر کل سازمان ملل افزود: در میانمار، بخش بزرگی از سازمان‌های زنان پس از کودتای نظامی ارتش این کشور مجبور به تعطیلی شدند. درکشور مالی، درمیان موارد متعدد کودتای نظامی، زنان فقیرتر و بیشتربه حاشیه رانده شده اند.

در تمام این درگیری‌ها، مردان در قدرت بوده و زنان مستثنی شده‌اند و حقوق و آزادی‌های زنان عمدا هدف قرار گرفته است.

یونیسف: ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از تحصیل بازمانده‌اند

یونیسف: 2 میلیون کودک یمنی به دلیل حملات عربستان از تحصیل محروم شده اند

کلیدواژه