سرطان 04, 1401 14:08 Asia/Kabul
  • زاخارووا: مسکو به معاهده منع تسلیحات هسته ای نمی پیوندد
    زاخارووا: مسکو به معاهده منع تسلیحات هسته ای نمی پیوندد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه قصد ندارد به معاهده منع تسلیحات اتمی بپیوندد و معتقد است که این معاهده هیچ گونه استاندارد جهانی را نه در حال حاضر و نه در آینده ایجاد نمی کند.

به گزارش رادیو دری، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه  پس از برگزاری اولین کنفرانس کشورهای شرکت کننده در این باره گفت، پیشبرد تهاجمی این معاهده موجب افزایش نفاق بین دولت ها و تضعیف معاهده منع اشاعه هسته ای می شود.

زاخارووا تاکید کرد، این توافق هیچ کمکی به کاهش خطرات فزاینده هسته ای نکرده و بشریت را حتی یک قدم به هدف ذکر شده در آن نزدیک نمی کند و رویکرد مندرج در این معاهده تنها منجر به افزایش اختلافات و تناقضات بین کشورهای هسته ای و غیرهسته ای می شود.

پیمان منع نیروهای هسته‌ای میان‌ برد (آی ان اف) که نام کوتاه‌شده پیمان بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد است، پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ و پس از فروپاشی شوروی میان دو کشور امضا شد.

پیشتر نیز معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد، وجود سلاح‌های اتمی آمریکا در کشورهای غیرهسته‌ای عضو ناتو در قلمرو اروپا را ناقض معاهده ان. پی. تی عنوان کرده و خواستار بازگرداندن این سلاح‌ها به آمریکا شده بود.

این پیمان که در سال ۲۰۱۰ میان آمریکا و روسیه امضا شد دو طرف را متعهد می‌کند که مجموع کلاهک‌های هسته‌ای دوربرد خود را به ۱۵۵۰ کلاهک محدود کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹، این کشور را رسما از یک توافق هسته‌ای دیگر با روسیه خارج کرد.

بنا بر آن توافق -آی‌ان‌اف- دو کشور متعهد شده بودند که موشک‌های با برد بین پانصد تا پنج‌هزار و پانصد کیلومتر خود را محدود کنند.

همسویی سازمان منع تسلیحات شیمیایی با سیاست های غرب علیه سوریه

کلیدواژه