سرطان 23, 1401 13:23 Asia/Kabul
  • گوترش: توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات مهم است
    گوترش: توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات مهم است

دبیر کل سازمان ملل توافق مسکو و کی‌یف برای صادرات غلات از بنادر اوکراین را به نفع تمام جهان و گامی مهم به سوی توافق جامع دو کشور دانست.

روسیه و اوکراین تقریبا تامین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

از شروع حمله روسیه به اوکراین در24فوریه/5حوت تاکنون، حدود 22 تا 25 میلیون تن غله در بنادر این کشور مسدود شده است.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری رویترز، «آنتونیو گوترش» شامگاه چهارشنبه حصول توافق بین روسیه و اوکراین برای صادرات غلات را مهم توصیف کرد.

گوترش طی نشست خبری در این‌باره گفت: «توافق بر سر صادرات غلات از بنادر اوکراینی مهم است، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق صلح روسیه و اوکراین وجود دارد».

دبیر کل سازمان ملل متحد درباره نشست نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در استانبول توضیح داد: «همه طرف‌ها اشتیاق خود را برای دستیابی به توافق نهایی در مورد صادرات غلات اوکراین نشان دادند».

طبق این گزارش، گوترش همچنین اعلام کرد سازمان ملل به همراه مسکو، کی‌یف و آنکارا برای اجرای توافقات در مورد صادرات غلات که در استانبول به دست آمده است، تلاش خواهند کرد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین افزود: «ما امیدواریم که هیأت‌ها به پایتخت‌های خود بروند و امیدواریم گام بعدی به ما اجازه دهد تا به توافق رسمی برسیم».

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند.

این درحالی است که مسکو در واکنش به این ادعا بارها اعلام کرده است، اگر کی‌ یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد شد.

روسیه، صادرات امن غلات را از اوکراین تضمین کرد

کلیدواژه