اسد 10, 1401 18:56 Asia/Kabul
  • نقش مخفی ناتو برای استخدام مزدوران خارجی در اوکراین
    نقش مخفی ناتو برای استخدام مزدوران خارجی در اوکراین

مقام وزارت خارجه روسیه گفت، چند عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نقش مخفیانه‌ای را  در حمایت از تلاش های کی‌یف برای استخدام مزدوران خارجی در درگیری با مسکو ایفا می‌کنند.

به گفته مقام های  مسکو، تقریباً ۷ هزار  «مزدور» از زمان شروع درگیری وارد اوکراین شده اند که بیشترین تعداد آنها از کشورهای لهستان (۱۸۳۱ نفر)، کانادا (۶۰۱)، آمریکا (۵۳۰)، رومانی (۵۰۴) و بریتانیا (۴۲۲) بوده است.

به گزارش رادیو دری، «ولادیمیر تارابرین» (Vladimir Tarabrin) رئیس اداره تهدیدات و چالش‌های جدید وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با راشاتودی گفت: مسکو، به دقت استخدام شهروندان خارجی از سوی مقام های اوکراین را با حمایت مخفیانه برخی از اعضای ناتو برای کمک به جنگ اوکراین تحت نظر دارد.

تارابرین اظهار داشت، سازمان های مردم نهاد و هیات های دیپلماتیک اوکراین در خارج از این کشور در عملیات استخدام مزدوران خارجی نقش دارند و چنین اقداماتی از سوی کی یف، توافق های بین المللی از جمله کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در رابطه با روابط دیپلماتیک را نقض می کند.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در ۲۴ فوریه / 5 حوت 1400، هزاران جنگجوی خارجی به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پاسخ داده و به این کشور هجوم آورده اند.

وزارت دفاع روسیه، ماه گذشته اعلام کرد که تنها دو هزار و ۷۴۱  نفر از این افراد خارجی هنوز در حال جنگ هستند و بسیاری از آنها کشته شده یا به کشورشان بازگشته اند.

ایگور کوناشنکوف (Igor Konashenkov)، سخنگوی وزارت دفاع روسیه به تازگی هشدار داد که مزدوران، طبق قوانین بین‌المللی سرباز محسوب نمی‌شوند و «بهترین چیزی که در صورت زنده دستگیر شدن در انتظار آنها است، محاکمه و حداکثر مجازات است».

لاوروف: ارسال تسلیحات به اوکراین جنگ را طولانی می کند

کلیدواژه