اسد 11, 1401 13:27 Asia/Kabul
  • واکنش‌ ها به کشته شدن ایمن الظواهری در محافل سیاسی آمریکا
    واکنش‌ ها به کشته شدن ایمن الظواهری در محافل سیاسی آمریکا

کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده القاعده در عملیات پهپادی نیروهای آمریکایی با واکنش های متفاوتی در محافل سیاسی این کشور همراه شد.

"جو بایدن"، رئیس جمهور آمریکا بامداد سه شنبه اعلام کرد، در حمله پهپادهای آمریکایی به مکانی در شهر کابل، ایمن الظواهری، سرکرده القاعده کشته شد. 

ایمن الظواهری از سال 2011 و در پی کشته شدن "اسامه بن لادن" در حمله نظامیان آمریکایی به شهری در پاکستان، به سرکردگی القاعده برگزیده شد. الظواهری یکی از اصلی ترین عوامل حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 در نیویورک و واشنگتن شناخته می شد؛ حملاتی که به مرگ قریب به سه هزار تن انجامید. از آن زمان به بعد، آمریکا در پی دستگیری یا کشتن الظواهری بود.

به گزارش رادیو دری؛ سناتور جمهوریخواه مایکل مک کال عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: خبر کشته شدن ایمن الظواهری ثابت کرد که جو بایدن به مردم آمریکا دروغ گفته چرا که او یک سال پیش به دروغ ادعا کرد، القاعده از افغانستان رفته است؛ اما این طور نبود و بدتر آن‌ که، رهبر القاعده، که یکی از مغزهای متفکر حملات 11 سپتامبر بود، در مرکز شهر کابل در امان بوده‌ است.

وی افزود: عقب نشینی پر هرج و مرج و مرگبار ما از افغانستان در را برای القاعده باز کرد تا دوباره آزادانه فعالیت کند و علیه ایالات متحده و متحدان ما عملیات تروریستی انجام دهد.

سناتور جمهوریخواه جیمز اینهوف نیز در این باره گفت: اینکه الظواهری در افغانستان کشته شد، نشان دهنده شکست کامل سیاست دولت بایدن در قبال این کشور است.

از سوی دیگر؛ چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا کشته ‌شدن ایمن الظواهری را یک دستاورد قابل‌ توجه ارزیابی کرد.

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان هم گفت: طالبان باید پاسخگوی حضور ایمن الظواهری در کابل باشند، چرا که آنها به جهان اطمینان داده ‌بودند که پناهگاه امنی برای تروریست ‌های القاعده نخواهند شد.

گریگوری دبلیو میکس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز دولت بایدن را به دلیل انجام این عملیات تحسین کرد.

واکنش های متفاوت به کشته شدن الظواهری در حالی است که تردیدهایی در مورد نحوه شناسایی سرکرده القاعده در کابل و کشته شدن وی بروز کرده است. این که آمریکا بعد از خروج از افغانستان چگونه به مخفیگاه سرکرده القاعده پی برده است، نکته حائز اهمیت در این خصوص به شمار می آید.

در حال حاضر بایدن در پایین ترین سطح از محبوبیت در میان تمامی روسای جمهوری 70 ساله آمریکا قرار دارد و نام وی با خروج مفتضحانه آمریکا از کابل در اوت 2021 گره خورده است. این خروج یکی از عوامل نارضایتی مردم آمریکا از بایدن توصیف شده است. از این رو، کشته سرکرده القاعده در پایتخت افغانستان، یک سال پس از این خروج مفتضانه، می تواند به ترمیم وجهه دولت آمریکا نزد برخی از شهروندان آمریکایی کمک کند. 

تشکیک در ادعای آمریکا درباره کشتن ایمن الظواهری

کلیدواژه