قوس 23, 1402 16:17 Asia/Kabul
  • نبیل: القاعده به صورت گسترده در افغانستان فعال است
    نبیل: القاعده به صورت گسترده در افغانستان فعال است

رحمت‌الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان مدعی شد: القاعده هم اکنون به صورت گسترده در این کشور فعالیت می کند و ادعای آمریکا درباره کاهش توان این گروه در افغانستان حقیقت ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ رحمت‌الله نبیل افزود:  پس از کشته شدن ایمن الظواهری، با شورایی از چهره‌های جوان و افراطی اداره می‌شود و منابع مالی کافی، زمینه فعالیت آزادانه، فرصت سربازگیری و تربیت افراد را نیز در افغانستان به دست آورده است.

وی با بیان اینکه پیروزی طالبان برای القاعده الهام بخش بوده‌است اظهار کرد: طالبان به دلیل ناکارآمدی ایمن الظواهری رهبر قبلی القاعده، محل زندگی او را به امریکا فاش کردند.

 

این مقام سابق افغانستان همچنین با اشاره به اختلافات افغانستان و  پاکستان در ماههای اخیر گفت: پاکستان بر طالبان فشار وارد می‌کند تا از آن کشور اطاعت کنند و با اسلام آباد وارد یک کنفدراسیون شوند تا در بعضی موارد مستقل و در مواردی هم تابع پاکستان باشد.

نبیل افزود: پاکستان در 20 سال گذشته، منتظر چنین روزی بوده است و امکان ندارد که بر سر مساله تحریک طالبان پاکستان که ساخته دست خودشان است، از تمام سرمایه‌گذاری‌ها و نفوذ خود بر طالبان بگذرد.

وی تصریح کرد: شاید پاکستان با بخش‌هایی از طالبان اختلافات تاکتیکی داشته باشد تا نشان دهد که طالبان مستقل است و در گذشته همتحت کنترل پاکستان نبوده‎است.

پاکستان اخیرا به بهانه‌ حضور جنگجویان تی‌.تی‌.پی در افغانستان، فشارهای متعددی را بر طالبان وارد می‌کند.

حمله تروریستی در خیبرپختونخوا، پترول بر آتش اختلافات افغانستان و پاکستان

کلیدواژه