اسد 11, 1401 13:52 Asia/Kabul
  • نبیل: سراج الدین حقانی، آمریکا را از محل اختفای الظواهری آگاه کرد
    نبیل: سراج الدین حقانی، آمریکا را از محل اختفای الظواهری آگاه کرد

رحمت‌الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان مدعی شد: رهبر شبکه حقانی برای خارج‌شدن از لیست سیاه امریکا محل اختفای ایمن الظواهری را در اختیار امریکا قرار داده است.

به گزارش رادیو دری؛ نبیل امروز (سه شنبه ۱۱ اسد) در رشته توییت‌هایی به نقل از منابع خود ادعا کرده است که سراج‌الدین حقانی پس از حمله هوایی امریکا با «یک کاروان بزرگ مسلح» از کابل گریخته و به سمت ولسوالی چرخ لوگر حرکت کرده‌است.

به گفته وی، سرپرست وزارت داخله طالبان احتمالا پس از رسیدن به لوگر به سوی پکتیا جایی که نفوذ بیش‌تری دارد رفته‌است.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان اضافه کرد: زمانی که امریکا الظواهری را هدف قرار داده، سراج‌الدین حقانی میزبان گفتگوهای صلح میان تحریک طالبان پاکستان و هیات رسمی ۱۲ نفره این کشور در وزیر اکبرخان کابل بوده‌است.

نبیل افزود: مهمانخانه شخصی حقانی در نزدیکی محل سکونت الظواهری قرار داشته و خانه هدف گرفته شده در حمله پهپادی امریکا نیز متعلق به سراج‌الدین حقانی بوده‌است.

وی مدعی است که سراج‌الدین حقانی با وساطت جنرال قمر باجوه  فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان و نیز سازمان جاسوسی آی‌اس‌آی، سعی در احیای روابط با امریکا و خارج‌کردن نامش از لیست سیاه این کشور داشته‌است.

به گفته نبیل احتمالا تنها سراج‌الدین حقانی و شبکه حقانی در پناه دادن به الظواهری نقش داشته‌اند.

جو بایدن  رئیس جمهوری آمریکا بامداد سه شنبه اعلام کرد: در حمله پهپادهای آمریکایی به مکانی در شهر کابل، ایمن الظواهری، سرکرده القاعده کشته شد. 

ایمن الظواهری از سال 2011 و در پی کشته شدن "اسامه بن لادن" در حمله نظامیان آمریکایی به شهری در پاکستان، به سرکردگی القاعده برگزیده شد.

ایمن الظواهری که بود؟

بلینکن: طالبان توافقنامه دوحه را نقض کرده‌اند

کلیدواژه