اسد 13, 1401 07:21 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل درباره شرایط خطرناک نیروگاه هسته ای اوکراین
    هشدار سازمان ملل درباره شرایط خطرناک نیروگاه هسته ای اوکراین

نهاد هسته ای سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره وضعیت از کنترل خارج شده بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا در اوکراین، از روسیه و اوکراین برای فراهم کردن سریع امکان دیدار کارشناسان از این مجتمع به منظور تثبیت وضع آن و جلوگیری از بروز حادثه هسته ای، درخواست اضطراری کرد.

به گزارش رادیو دری، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اینباره گفت: شرایط نیروگاه زاپوریژیا در شهر انرهودار در جنوب شرقی اوکراین که در اوایل مارس و اندک زمانی پس از حمله 24 فوریه/5حوت روسیه تحت تسلط نیروهایش قرار گرفت، روز به روز خطرناک تر می شود.

وی افزود: همه اصول ایمنی در این تاسیسات نقض و نادیده گرفته شده و اوضاع آن بسیار جدی و خطرناک است. 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عصردوشنبه در حاشیه دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی) در نیویورک، اقدامات روسیه را در اطراف بزرگ ترین نیروگاه اتمی اوکراین، "اوج بی مسئولیتی" دانست و مسکو را متهم کرد که در حملات به نیروهای اوکراینی، از این نیروگاه  به عنوان "سپر هسته ای" استفاده می کند.

ارتش روسیه 24 فوریه/5حوت با هدف کمک به درخواست مقامات مناطق لوهانسک و دونتسک در مقابل حملات اوکراین، به این کشور حمله نظامی کرد.

از آغاز جنگ تاکنون، کشورهای اروپایی و غربی به ویژه ایالات متحده با تشدید فشار تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه و عرضه انواع سلاح‌های سبک و سنگین به کی‌یف، نه تنها گامی در جهت پایان دادن به جنگ اوکراین برنداشتند بلکه بیش از پیش به آتش درگیری ها در این کشور دامن زده‌اند.

علی‌رغم کمک‌های همه‌جانبه آمریکا و کشورهای غربی به ارتش اوکراین، پیشروی ارتش روسیه در مناطق شرقی اوکراین همچنان ادامه دارد.

روسیه در آستانه تصرف سومین نیروگاه هسته ای اوکراین است

کلیدواژه