سنبله 02, 1401 18:41 Asia/Kabul
  • احتمال «فاجعه هسته ای» در اوکراین، پاپ را به واکنش واداشت
    احتمال «فاجعه هسته ای» در اوکراین، پاپ را به واکنش واداشت

رهبر کاتولیک های جهان همزمان با اتهام زنی مسکو و کی یف به یکدیگر درباره انفجارها در اطراف بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا درباره خطر «فاجعه هسته ای» در نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» هشدار داد.

به گزارش رادیو دری؛ پاپ فرانسیس روز چهارشنبه در جلسه عمومی هفتگی خود گفت: امیدوارم گام های مشخصی برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از خطر فاجعه هسته ای در زاپوریژیا برداشته شود.

این نیروگاه که فاصله چندانی با خط مقدم درگیری ها در اوکراین ندارد، چندین بار در هفته های اخیر هدف گلوله باران قرار گرفته و نگرانی ها درباره وقوع یک فاجعه هسته ای را افزایش داده است.

رهبر کاتولیک های جهان تجار اسلحه را که از جنگ سود می برند «بزهکارانی که بشریت را نابود می کنند» توصیف کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است در صورتی که مذاکرات با موفقیت همراه باشد، ماموریت نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد.

پیشتر نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری از موافقت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با اعزام تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه اتمی زاپوروژیا خبر داده بود.

در همین حال "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه اوکراین در حمله مناطق اطراف این نیروگاه از سلاحهای ساخت کشورهای غربی استفاده می کند افزود:  غرب مسوول اتفاقات احتمالی در این خصوص است.

نبنزیا از دبیرکل سازمان ملل متحد نیز انتقاد کرد و گفت: ما هیچ محکومیتی از دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص حمله اوکراینی ها به نیروگاه ژابوروژیا  نشنیده ایم.

وی افزود: مسکو از تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارسال یک تیم به نیروگاه ژابوروژیا حمایت می‌کند.

هشدار گوترش درباره افزایش خطر جنگ هسته ای در جهان

کلیدواژه