افزایش قربانیان سیل در پاکستان
(last modified 1401-06-08T06:18:40+00:00 )
سنبله 08, 1401 10:48 Asia/Kabul
  • افزایش قربانیان سیل در پاکستان

 ده‌ها میلیون پاکستانی همچنان در حال مقابله با شدیدترین بارش های موسمی در سه دهه اخیر هستند که جان دستکم یک هزار و 136 نفر را گرفته و خانه‌های بی‌شماری و زمین‌های کشاورزی را ویران کرده است.

به گزارشرادیو دری، شری رحمان، وزیر تغییرات آب و هوایی پاکستان ،گفت: یک سوم پاکستان در حال حاضر در «زیر آب» است.
شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان هم گفت: باران های موسمی که از ماه ژوئن آغاز شده، در سی سال اخیر بی سابقه بوده است.
این در حالی است که رود سند مهمترین رود در جنوب این کشور در حال خروج از بستر خود است.
سازمان ملل متحد و دولت پاکستان که وضعیت اضطراری اعلام کرده اند، از روز سه شنبه درخواست جمع آوری کمک 160 میلیون دلاری برای کمک های اضطراری را به طور رسمی آغاز خواهند کرد.
مقامات پاکستانی این شرایط وخیم آب و هوایی را به تغییرات اقلیمی نسبت می دهند و می گویند که کشورشان متحمل پیامدهای اقدامات غیرمسئولانه زیست محیطی در سایر نقاط جهان شده است.
بنا بر اعلام دولت، بیش از 33 میلیون نفر یا به عبارتی از هر هفت پاکستانی یک نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفته و نزدیک به یک میلیون خانه ویران شده یا به شدت خسارت دیده است.
بر اساس آخرین گزارش سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان که شامگاه دوشنبه اعلام شد، بارش های موسمی از ماه ژوئن تاکنون جان دست کم یک هزار و 136 نفر را گرفته است که 75 مورد آن در 24 ساعت گذشته ثبت شده است.
اما مسئولان همچنان در تلاش برای دستیابی به روستاهای دورافتاده در مناطق کوهستانی در شمال کشور هستند که ممکن است بر شمار قربانیان بیفزاید.
بنا بر اعلام سازمان هواشناسی پاکستان، میزان بارندگی ها دو برابر معمول بوده است. در استان های بلوچستان و سند در جنوب کشور که بیشترین خسارت را دیده اند، میزان بارندگی ها بیش از چهار برابر میانگین سی سال گذشته بوده است.

سیل ویرانگر در پاکستان جان هزار تن را گرفت

 

کلیدواژه