میزان 06, 1401 10:40 Asia/Kabul
  • درخواست زلنسکی برای به رسمیت نشناختن همه پرسی در مناطق تحت تسلط روسیه
    درخواست زلنسکی برای به رسمیت نشناختن همه پرسی در مناطق تحت تسلط روسیه

رئیس جمهور اوکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای جهان خواست همه پرسی اخیر روسیه در مناطق اوکراین را به رسمیت نشناسند .

همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (23 سپتامبر)/1 میزان آغاز شد و تا سه شنبه (27سپتامبر )/ 5 میزان ادامه داشت.نتایج شمارش آرا از پیوستن حداکثری ساکنان این مناطق به  روسیه حکایت دارند.

به گزارش رادیو دری، ولودیمیر زلنسکی،رئیس جمهور اوکراین  سه‌شنبه‌ شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای جهان خواست همه پرسی اخیر روسیه در مناطق اوکراین را به رسمیت نشناسند و تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال کنند.

زلنسکی ادعا کرد که  الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه ، نقض منشور ملل متحد  و تلاش برای حذف هنجارهای حقوق بین‌الملل است.

 زلنسکی با  ادعای  اینکه، مسکو به طور دائم تنش را تشدید می‌کند گفت: روسیه درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تخلیه فوری نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و توقف اقدامات علیه تاسیسات هسته‌ای اوکراین را نادیده گرفته است.

رئیس جمهور اوکراین خواستار انزوای کامل روسیه،‌ تشدید تحریم‌های این کشور و دریافت کمک‌های دفاعی و مالی شد و افزود، اوکراین باید تضمین‌های شفاف و الزام آور قانونی برای امنیت جمعی دریافت کند.

پیشتر «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی مدعی شده بود: روسیه شهروندان را به مشارکت در همه پرسی‌های تقلبی مجبور می‌کند و مذاکره با پوتین پس از برگزاری همه پرسی و اعلام نتایج آن غیرممکن خواهد بود.

«سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه نیز تاکید کرده بود، مناطقی از خاک اوکراین که طی همه پرسی ضمیمه خاک روسیه شوند، مورد حمایت کامل مسکو قرار خواهند گرفت.

روسیه  اعلام کرده است که با مذاکره با اوکراین مخالفتی ندارد اما تاخیر در این امر توسط کی‌یف، روند دستیابی به توافق را پیچیده و دشوارخواهد کرد.

نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه

کلیدواژه