میزان 18, 1401 09:06 Asia/Kabul
  • پوتین: اوکراین عامل حمله تروریستی به پل کریمه است
    پوتین: اوکراین عامل حمله تروریستی به پل کریمه است

رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که سرویس ویژه اوکراین عامل طراحی و اجرای عملیات تروریستی انفجار پل کریمه بوده است.

بامداد شنبه بود که وقوع انفجار در پل کریمه و فرو ریختن بخشی از سازه آن خبرساز شد. با گذشت ساعتی بعد از انتشار خبرها درباره انفجار در پل کریمه، «کمیته ملی ضد تروریسم» روسیه اعلام کرد که یک کامیون روی پل منفجر شده و باعث آسیب به پل کریمه شده است. به گفته این کمیته، این فرض وجود دارد که انفجار، کار نیروهای عملیات ویژه اوکراین باشد.

به گفته مقام‌های روسیه، انفجار و آتش‌سوزی باعث شد بخشی از پل ۱۲ مایلی تنگه کرچ به داخل دریا بیفتد و دستکم سه نفر کشته شوند. 

به گزارش رادیو دری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز شنبه در سخنانی انفجار پل کریمه را حمله تروریستی با هدف تخریب زیرساخت‌های حیاتی روسیه توصیف کرد.

وی که این سخنان را پس از دیدار با «الکساندر باستریکین» رئیس کمیته تحقیقات روسیه مطرح می‌کرد، افزود: «همانطور که شما گزارش دادید، تردیدی وجود ندارد که این اقدامی تروریستی با هدف تخریب زیرساخت‌های مهم غیرنظامی روسیه بوده است».

پیش‌تر، «میخائیل پودولیاک» مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ضمن استقبال از انفجار پل کریمه اعلام کرد که این منطقه باید به اوکراین برگردانده شود. وی در پیام توییتری اعلام کرد آنچه «در پل (کریمه) رخ داد، تازه شروع ماجراست».

وی با تاکید بر لزوم بازگشت کریمه به اوکراین افزود: «همه (تجهیزات و سازه‌های) غیرقانونی باید نابود شود و همه آنچه سرقت شده باید به اوکراین بازگردانده شود».

پودولیاک قبلا هم گفته بود که اوکراین قصد دارد پل کریمه را تخریب کند. 

پل کریمه، این شبه‌جزیره را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند. کریمه بعد از همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شد.

انفجار در پایگاه هوایی روسیه در شبه‌جزیره کریمه

کلیدواژه