میزان 25, 1401 20:41 Asia/Kabul
  • جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اروپا را به باغ و بقیه جهان را به جنگل تشبیه کرد
    جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اروپا را به باغ و بقیه جهان را به جنگل تشبیه کرد

اظهارات نژاد پرستانه مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تشبیه اروپا به باغ و بقیه جهان به جنگل، واکنش های منفی زیادی را در سراسر جهان به دنبال داشته است.

به گزارش رادیو دری، جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در سخنانی عجیب و نژادپرستانه گفت: «اروپا یک باغ است. ما این باغ را ساخته ایم. شما خوب می دانید که باقی جهان دقیقا باغ نیست. اکثریت مابقی جهان جنگل است و جنگل می تواند به باغ حمله کند و باغبانان باغ، باید مراقب باشند.»

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اظهارات بورل گفت: «اروپا آن "باغ" را از طریق غارت وحشیانه "جنگل" ساخت. بورل نمی‌توانست بهتر از این بیان کند که مرفه‌ترین سیستم جهان که در اروپا ایجاد شده ریشه در مستعمراتی دارد که آنها را بی‌رحمانه سرکوب کرده است.»

فیلیپ مارلیه (Philippe Marliere) کارشناس مسائل سیاسی اروپا و فرانسه در دانشگاه کالج لندن نیز در این خصوص گفت: «این قیاس،‌ به شدت توهین آمیز و دارای پیام‌های ضمنی استعماری و نژادپرستانه شدید است.»

دیونیس سینوسا (Dionis Cenusa) پژوهشگر مرکز مطالعات اروپای شرقی در این باره گفت:«آقای بورل باید به خاطر این سخنانش، از جانب اتحادیه اروپا عذرخواهی کند.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این اظهارات بورل گفت: «دیپلمات ها باید داستان قلب تاریکی به قلم جوزف کُنراد را بخوانند که کتابی انتقادی درباره امپریالیسم غربی در آفریقا است.»

سخنان توهین آمیز و نژاد پرستانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بین کاربران فضای مجازی نیز با واکنش های گسترده ای همراه بوده است.

حساب توییتری آمریکای لاتین هم در واکنش به  اظهارات توهین آمیز و نژادپرستانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «جوزپ بورل از نتیجه  پانصد سال گسترش تمدن از طریق نسل کشی سخن می گوید.»

زاخارووا خطاب به بورل: اتحادیه اروپا عامل بحران اوکراین است

کلیدواژه