میزان 27, 1401 11:18 Asia/Kabul
  • بورل: اروپا و غرب ایده آل نیستند
    بورل: اروپا و غرب ایده آل نیستند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با غیر ایده آل دانستن اروپا و غرب اعلام کرد، برخی کشورهای غربی هر از چند گاهی قوانین بین المللی را نقض می کنند.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در سخنانی عجیب ونژادپرستانه اظهار داشت: اروپا یک باغ است. ما این باغ را ساخته ایم.  شما خوب می دانید که باقی جهان دقیقا باغ نیست. اکثریت مابقی جهان جنگل است و جنگل می تواند به باغ حمله کند و باغبانان باغ، باید مراقب باشند.

به گزارش رادیو دری، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز سه شنبه به اظهارات جنجالی اخیرش مبنی بر اینکه اروپا باغ و جهان خارج از آن جنگل است، واکنش نشان داد.

بورل با رد نژادپرستانه بودن تشبیه اروپا به باغ و جهان اطراف آن به جنگل، تلاش کرد توضیح دهد که منظور او از «جنگل» تشدید سیاست قدرت و افزایش بی قانونی و هرج و مرج در این جهان بوده است.

بنا بر اظهارات این مقام اروپایی، اشاره وی به جنگل هیچ مفهوم نژادی، فرهنگی یا جغرافیایی نداشته است و در جهان امروز جنگل در همه جا از جمله در اوکراین وجود دارد.

جوزپ بورل همچنین از کسانی که تشبیه او را حمایت از «استعمار اروپا محور» تفسیر کرده‌اند، عذرخواهی کرد و افزود: من تجربه و تخصص کافی برای درک این موضوع را دارم که اروپا و غرب، کامل و ایده آل نیستند و برخی کشورهای غربی هر از چند گاهی قوانین بین المللی را نقض می‌کنند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتقاد از توصیف بورل، تأکید کرد: استعاره باغ / جنگل برآمده از ذهنیت به غایت غیرقابل قبول استعماری است که به غرب حق تجاوز و اشغال می‌دهد. آن دوران به سر آمده است. جهان چندقطبی پشت در است. اتحادیه اروپا یا باید واقعیات را بپذیرد یا همچنان در مسیر افول و محو شدن پیش خواهد رفت.

علاوه بر ایران بسیاری از کشورها از جمله امارات و قطر و همچنین اتحادیه عرب به اظهارات بورل واکنش نشان داده و به شدت از آن انتقاد کردند.

کنعانی: ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌ گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد

کلیدواژه