میزان 27, 1401 16:18 Asia/Kabul

فرانسوی‌ها در پاریس پایتخت فرانسه و منطقه دونکرک، در اعتراض به بالا بودن هزینه‌های زندگی، افزایش تورم و کمبود سوخت تظاهرات کردند و دست به اعتصاب سراسری زدند.

به گزارش شهسوار حسینی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ نیرو‌های امنیتی و پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان به بالا بودن هزینه‌های زندگی، افزایش تورم و کمبود سوخت در این کشور، با آن‌ها درگیر شده و از گاز اشک آور استفاده کردند.

این در حالی است که اتحادیه‌های صنفی فرانسه احتمال برگزاری اعتراضات گسترده‌تر و تظاهرات‌های سراسری مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل مکرون را بعید نمی‌دانند.

به گفته پلیس ۲۰۰ نفر از آشوبگران موسوم به بِلَک بُلوک‌ها و ده‌ها تن از چپ‌های افراطی با یورش به مغازه‌ها قصد برهم زدن نظم عمومی را داشتند.

غیر از پاریس  ۱۶۰ شهر دیگر فرانسه از جمله شهر‌های بزرگی، چون مارسی، بوردو، لیون، نانت، لیل و استراسبورگ صحنه تظاهرات گسترده ضد سیاست‌های دولت آقای مکرون بود.

وزارت کشور فرانسه از حضور ۱۰۷ هزار نفر در تمامی شهر‌ها خبر داد، اما اتحادیه‌های کاری و کارگری رقم ۳۰۰ هزار نفر در فرانسه و ۷۰ هزار نفر در پاریس را اعلام کردند.

تورم و گرانی به ویژه در بخش سوخت و انرژی و پایین بودن دستمزد‌ها علت اصلی تظاهرات و اعتصابات روز سه شنبه در فرانسه بود.

در سه شنبه ناآرام پاریس حداقل ۱۵ نفر دستگیر و ده‌ها نفر زخمی شدند که به گفته فرمانداری ۸ تن از زخمی‌ها جزء نیرو‌های امنیتی و پلیس هستند.

به گواه اسناد، دولت فرانسه عامل وحشیانه‌ترین جنایت تاریخ معاصر اروپای غربی در حق شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز در پاریس بوده است.

خشونت پلیس فرانسه با معترضان به گرانی انرژی

کنعانی:مداخلات مقامات فرانسه، مشوق خشونت‌طلبان و قانون‌شکنان است

کلیدواژه