میزان 30, 1401 17:01 Asia/Kabul
  • تأکید قرقیزستان و تاجیکستان بر تنش‌زدایی در مرزها
    تأکید قرقیزستان و تاجیکستان بر تنش‌زدایی در مرزها

«اولاربیک شارشیف» رئیس سرویس مرزی کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان و «رجبعلی رحمانعلی» فرمانده نیروهای مرزی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان بیانیه مشترکی را درخصوص تنش‌زدایی در مرزها، امضا کردند.

به گزارش رادیو دری ، طرفین که برای انجام توافقات به منظور جلوگیری از تحریکات احتمالی در مرز با هم ملاقات داشتند، برلزوم تقویت اقدامات به موقع برای تنش زدایی در مرزها و رعایت دقیق خط مش مرزبانان دو کشور، اذعان کردند.

در این دیدار، بر تعهد قاطعانه به رعایت اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز، روابط حسن همجواری و همبستگی در موضوعات تمامیت ارضی و مصونیت مرزها تاکید شد. 

همچنین، روسای مرزبانی هر دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان، توافق کردند که جلسات منظمی با کارگروه‌های مشترکی که فعالانه درعادی سازی اوضاع در مرز مشارکت دارند، برگزار کنند.

رؤسای ادارات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان از رسانه‌ها و افراد غیرمجاز نیز خواستند تا از هرگونه اظهارنظر و تفسیر وقایع اکیداً خودداری کنند تا منجربه تشدید درگیری و دامن زدن به خصومت ها نشود.

تشدید تنش جدید در روابط قرقیزستان و تاجیکستان در تاریخ ۱۶-۱۴ سپتامبر/23 تا 25 سنبله روی داد که یکی از خونبارترین درگیری در کل تاریخ این مناقشه ها بود. 

تخلیه مرز تاجیکستان و قرقیزستان از تجهیزات سنگین نظامی

کلیدواژه