شکایت روسیه به سازمان ملل درباره آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی آمریکا
(last modified 1401-08-04T11:39:14+00:00 )
عقرب 04, 1401 16:09 Asia/Kabul
  • شکایت روسیه به سازمان ملل درباره آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی آمریکا
    شکایت روسیه به سازمان ملل درباره آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی آمریکا

روسیه درباره وجود آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین به طور رسمی به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

به گزارش رادیو دری، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با ارسال دو نامه جداگانه به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد: براساس ماده ششم کنوانسیون منع گسترش  تسلیحات بیولوژیکی و سمی، مسکو به شورای امنیت درباره وجود آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین شکایت  و تمام شواهد و مدارک ممکن برای توجیه این شکوائیه را ارائه کرده است.

واسیلی نبنزیا تأیید کرد: روسیه شواهد قانع کننده‌ ای درباره وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین جمع آوری کرده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بار دیگر درخواست برگزاری نشست شورای امنیت با هدف بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مسکو در 27 اکتبر 2022 را تکرار و تاکید کرد که هدف از این پیش نویس تشکیل یک کمیته حقیقت یاب درباره اتهام‌ های طرف روسی به واشنگتن و کی یف درباره راه اندازی آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی در خاک اوکراین است.

ایگور کریلوف فرمانده نیرو‌های حفاظت از رادیواکتیو، مواد شیمیایی و بیولوژیکی نیرو‌های مسلح روسیه، پیشتر اعلام کرده بود که شبکه‌ ای شامل بیش از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین دایر شده است که برای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) فعالیت می‌ کنند.

پس از فروپاشی شوروی، آمریکا مبادرت به برپایی آزمایشگاه‌های بیولوژیک در کشورهای اوکراین، گرجستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان کرده است.

ایجاد چنین آزمایشگاه‌ هایی در نزدیکی مرزهای روسیه و چین، علاوه بر مخدوش کردن ایمنی بیولوژیکی منطقه و ایجاد تهدیدات زیستی، به معنای نقض آشکار توافق‌ نامه‌ های بین‌ المللی به ویژه کنوانسیون سال 1972 مبنی بر ممنوعیت ساخت و کاربرد سلاح‌ های بیولوژیک است. 

هشدار روسیه و چین درباره آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا

روسیه: آمریکا در حال افزایش سلاح‌های بیولوژیک است

کلیدواژه