عقرب 09, 1401 09:45 Asia/Kabul
  • روسیه: اوکراین مذاکره نمی کند
    روسیه: اوکراین مذاکره نمی کند

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو اعلام کرد، پیشنهاد فعالی از سوی کی‌یف برای حل سیاسی بحران این کشور وجود ندارد.

به گزارش رادیو دری، گینادی گاتیلف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو یکشنبه شب در این باره گفت، متأسفانه، باید اذعان کنیم که در وقت کنونی نیز هیچ گونه تریبونی برای مذاکرات دیپلماتیک برای حل این بحران وجود ندارد.

گاتیلف درخصوص پیش شرط کی‌یف برای آغاز گفت وگو که گفته باید روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند نیز گفت این مسأله نمی‌تواند نقطه آغاز مذاکرات با کی‌یف باشد.

این سخنان درحالی مطرح می شود که  دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه روز یکشنبه در سخنانی گفت که نمی‌توانیم با زلنسکی مذاکره کنیم چون او دقیقاً دستورات دیکته شده واشنگتن را اجرا می‌کند.

پسکوف افزود: اوکراین دارای یک رئیس جمهوری قانونی به نام ولودیمیر زلنسکی است که روی کاغذ همه تصمیمات را باید او بگیرد ولی تجربه نشان داده است که او نمی‌تواند دستورات دیکته شده از خارج را نادیده بگیرد پس باید در مورد صلح با فرد دیگری مذاکره کرد.

پیش از این سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اواخر ماه سپتامبر 2022 هم تاکید کرده بود، روسیه همچنان آماده مذاکره با اوکراین است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در ماه ژوئیه 2022 اعلام کرده بود که مسکو آماده از سرگیری مذاکرات با کی‌یف بوده اما رئیس جمهوری اوکراین تاکنون تمایلی برای آغاز این روند نشان نداده است.

زلنسکی برای گفت‌وگو با روسیه خط قرمز تعیین کرد

کلیدواژه