عقرب 09, 1401 17:56 Asia/Kabul
  • ژائیر بولسونارو که به دلیل سیاست های راست افراطی خود به ترامپ برزیل معروف بود از لولا داسیلوا شکست خورد
    ژائیر بولسونارو که به دلیل سیاست های راست افراطی خود به ترامپ برزیل معروف بود از لولا داسیلوا شکست خورد

سران کشورهای مختلف جهان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل واکنش نشان داده و درباره تغییرات مثبت در سیاست‌های این کشور ابراز امیدواری کردند.

به گزارش رادیو دری، شمار زیادی از سران کشورهای جهان، پیروزی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل و کنار زدن رئیس جمهور راست افراطی این کشور را تبریک گفتند.

نتیجه انتخابات برزیل از این رو اهمیت بالایی دارد که ژائیر بولسونارو رئیس جمهور سابق این کشور معروف به "ترامپ برزیل" با اتخاذ مواضعی افراطی، مسائل زیادی را داخل این کشور و در عرصه جهانی ایجاد کرده بود.

بولسونارو از مخالفان واکسن کرونا بود.

همچنین در دوره ریاست جمهوری او بخش عظیمی از جنگل‌های آمازون که به «ریه‌های زمین» معروف هستند از بین رفت و زمین آن‌ها برای کشاورزی و ساخت‌وساز تصاحب شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیام تبریکی به داسیلوا پیروزی او را تأیید قدرت سیاسی تحسین‌برانگیز وی خواند و ابراز امیدواری کرد روابط سازنده روسیه و برزیل ادامه یابد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در پیامی توییتری، پیروزی لولا داسیلوا را «برگی جدید» در تاریخ ملت برزیل توصیف کرد و نوشت: «در کنار یکدیگر نیرویی برای مقابله با بسیاری از چالش‌های مشترک ایجاد کرده و روابط دوستانه بین دو کشور را احیا می‌کنیم.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد پیروزی لولا داسیلوا در انتخاباتی «آزاد، منصفانه و معتبر» رقم خورد.

آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین نیز نتیجه انتخابات برزیل را «آغازگر عصری جدید در تاریخ آمریکای لاتین» توصیف کرده و نوشت: «دوران امید و آینده از امروز شروع می‌شود».

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز در پیامی جداگانه نوشت:‌‌ «زنده باد مردمی که تصمیم گرفتند آزاد، مقتدر و مستقل باشند! امروز در برزیل دموکراسی پیروز شد.»

رئیسان جمهور آلمان و مکزیک، نخست وزیر اسپانیا، رئیس کمیسیون اروپا و سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در پیام هایی پیروزی لولا داسیلوا را بر ژایر بولسونارو تبریک گفتند و درباره همکاری های بیشتر با برزیل ابراز امیدواری کردند.

در انتخابات روز 30 اکتبر در برزیل، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا موفق به کسب ۵۰.۹ درصد آرا شد و ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری فعلی و چهره سرشناس جریان راست افراطی در برزیل ۴۹.۱ درصد آرا را از آن خود کرد.

موضع گیری تاسف بار رییس جمهوری برزیل درباره قربانیان کرونا

کلیدواژه