عقرب 16, 1401 16:49 Asia/Kabul
  • قاسم ژومارت توکایف بخت اول پیروزی در انتخابات پیش رو در قزاقستان است
    قاسم ژومارت توکایف بخت اول پیروزی در انتخابات پیش رو در قزاقستان است

مبارزات انتخاباتی زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان در حالی آغاز شده است که به گفته تحلیلگران، رئیس جمهور کنونی پیروز بی قید و شرط آن خواهد بود.

به گزارش رادیو دری، پس از بیانیه اول سپتامبر قاسم ژومارت توکایف مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام، در مجموع 15 نفر تمایل خود را برای نامزدی ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کردند که مدارک 9 نفر آنها رد شد و در نهایت تنها شش نفر ثبت نام رسمی کردند.

چهره اصلی در انتخابات زودهنگام قزاقستان قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری فعلی است و احزاب سیاسی امانت (حکم)، خلق قزاقستان، آک ژول و نیز چند انجمن عمومی به طور همزمان نامزدی او را مطرح کرده اند.

بسیاری از کارشناسان می گویند: «انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان که دو سال پیش از موعد مقرر آغاز شده در شرایطی است که رقبای توکایف هیچ شانسی برای پیروزی ندارند زیرا چهره هایی هستند که برای عموم مردم کمتر شناخته شده اند و تجربه چندانی در کار سیاسی ندارند.»

طرح پیش انتخاباتی رئیس دولت قزاقستان مبتنی بر مفهوم «قزاقستان جدید» است و بر همین اساس، اصلاحاتی که رئیس جمهور پس از حوادث ژانویه آغاز کرد شامل تاکید پرهیز از انحصارطلبی، حفظ بی طرفی در سیاست خارجی و شمار زیادی از مسائل اجتماعی است.

قزاقستان در ماه ژانویه گذشته شورش مردمی مرگباری را تجربه کرد. 

کشته شدن ۲۲۵ تن در ناآرامی های قزاقستان

کلیدواژه